Actiegroep Voor 14 kraakt pand in Delfshaven in strijd tegen armoede

3 februari 2021

Actiegroep Voor 14 kraakt pand in Delfshaven in strijd tegen armoede

Foto: Voor 14

Afgelopen zondag steunde SP Rotterdam een actie van het lokale Voor 14 collectief, een initiatief van de FNV. Actievoerders kraakten een oud schoolgebouw aan de Havenstraat in Delfshaven en het manifest Wij zijn voor 14 euro minimumloon werd voorgedragen. Met het terugwinnen van een stukje Rotterdam proberen zij aandacht te vragen voor de strijd van vele stadsgenoten.

Kenneth Soeleman, een van de actievoerders, betoogt dat het huidige woonbeleid van tafel moet. “Wat er nu gebeurt in de stad zie ik als een coalitie van verraad als het gaat om de belangen voor de Rotterdammers. Mensen moeten meer verdienen om in de stad te kunnen blijven wonen”. Hij ziet veel armoede om zich heen en een gemeente die dit oplost door de armen dan maar gewoon de stad uit te jagen. “Mensen verliezen niet alleen hun woning, maar worden ook nog gescheiden van hun sociale gemeenschap. Dat maakt alles nog vele malen erger”.

In het manifest wordt de relatie tussen de stijgende huren, het lage minimumloon en de gentrificatie in Rotterdam aangekaart. Overal in de stad worden sociale huurwoningen slecht onderhouden of gesloopt om plaats te maken voor dure woningen. De huurprijzen in de stad blijven stijgen terwijl het inkomen van Rotterdammers met een minimumloon of uitkering achterblijft. Ook sociale initiatieven en buurtverenigingen worden wegbezuinigd.

Het huidige minimum uurloon ligt op 9,81 euro (bij een voltijd dienstverband). Voor 14 wil dit uurloon per 1 januari 2022 verhogen naar 14 euro en vraagt de gemeente daarbij om de sociale huurbouw goed te onderhouden en woningen te renoveren in plaats van te slopen.

Het bezette pand is al geruime tijd niet in gebruik. Volgens een van de actievoerders is er al tien jaar niets met het gebouw gebeurd: “ik vond binnen een chocoladeletter met een houdbaarheidsdatum van 2012 erop. Het staat dus al een behoorlijk tijdje leeg hier”. De krakers zijn van plan het pand uiteindelijk in een buurthuis veranderen.

Foto: Voor 14

Ook SP-bestuurslid Wijnand Rijnders was bij de actie aanwezig, samen met zijn dochtertje. “Als we nu niets doen aan de stijgende woonkosten in Rotterdam ben ik bang dat er later geen plek meer in de stad is voor haar. Persoonlijk sta ik hier dus eigenlijk voor mijn dochter.” Hij benoemt dat de huurprijzen in de stad jaarlijks met 4 tot 5 procent stijgen. Dit staat niet in verhouding tot de stijging van het minimumloon. Steeds meer mensen komen in huurproblemen. Daarbij voert Rotterdam een erg agressief beleid om mensen met lage inkomens de stad uit te jagen door het slopen van sociale huurbouw en door woningen de vrije huursector in te duwen.

Het is niet de eerste keer dat er aandacht wordt gevraagd voor deze kwestie. Aan eerdere oproepen werd door de gemeenteraad geen gehoor gegeven. Met deze actie wordt de gemeente Rotterdam opnieuw gevraagd om ervoor te zorgen dat iedere Rotterdammer betaalbaar kan wonen en een fatsoenlijk inkomen heeft.