Bewoners Pompenburg in verzet tegen sloop

7 december 2020

Bewoners Pompenburg in verzet tegen sloop

Foto: SP Rotterdam

Op 6 december ondersteunde de SP de bewoners van de Pompenburg/Doelstraat flat in hun verzet tegen de sloop van het gebouw. Al langer waren de bewoners op de hoogte van mogelijke sloopplannen. Toen recentelijk de gemeente had aangegeven achter de sloopplannen te staan, waren veel bewoners teleurgesteld en daarom hebben zij besloten in verzet te komen. Gisteren was de eerste bijeenkomst met zo’n 40 bewoners.

Actievoerder Menno Janssen en bestuurslid SP Rotterdam Wijnand Rijnders waren aanwezig om de bewoners moed in te praten. De gemeenteraad heeft nog geen besluit genomen over sloop, dus er is nog hoop voor de bewoners. Tijdens de bijeenkomst werden 35 ondersteuningsverklaringen tegen sloop getekend. Ook werden er contacten gelegd zodat de groep bezorgde bewoners is uitgebreid. De bezorgde bewoners tegen sloop gaan nu actief ondersteuningsverklaringen ophalen tegen sloop.

Een groot aantal bewoners van de flat Pompenburg aan de Doelstraat/Pompenburg, zijn geschokt over het torenplannetje van VVD-wethouder Bas Kurvers. Dit plan gaat ten koste van de robuuste Pompenburgflat. De bewoners hebben de SP benaderd om iets tegen het sloopplan van de Pompenburg te doen. Daarom is er gezamenlijk een anti-sloop bijeenkomst georganiseerd.

De bezorgde bewoners: ‘De nieuwe flat waar Kurvers ons in wil stoppen, komt langs de drukke Coolsingel te staan terwijl de meesten van de bewoners nu aan het rustige Haagse Veer en Doelstraat wonen. De Pompenburg is gebouwd in een tijd dat er geld beschikbaar was voor betaalbare woningbouw. Maar nu zijn we een kostenpost, aan ons valt niets te verdienen. Wie garandeert ons dat in de nieuwe flat geen goedkope bouwmaterialen worden gebruikt die na een paar jaar uit elkaar vallen? Wie garandeert ons dat we niet in een kleinere woning worden gestopt? Nu huren we nog een sociale huurwoning. Maar blijft dat ook zo?’

Menno Janssen, betrokken bij het verzet tegen sloopplannen in de Tweebosbuurt, Gerdesia-midden en de Fazantstraat, vertelde over zijn ervaringen met de sloop van Nieuw-Crooswijk. Toen werden er ook allerlei beloftes gemaakt die niet waargemaakt werden. Zoals de ‘terugkeergarantie’ voor alle 1800 huishoudens terwijl er maar 400 sociale huur woningen terug gebouwd werden. Die beloftes zijn helemaal niets waard. Het is net de “garantie tot aan de deur” van een beunhaas. Als je eenmaal hebt ingestemd met sloop dan weten ze zich niets meer te herinneren van de beloftes of ze praten zich er onder uit.

Bert Peterse, organisatiesecretaris SP Rotterdam: ‘’We hebben bij de bewoners kort aangegeven wat de situatie is en dat er vooral nog niks besloten is. Er is dus alle reden om nu in actie te komen. Een aantal bewoners gaat nu ondersteuninsgverklaringen ophalen tegen de sloop van de flat. Uiteindelijk moeten de bewoners zelf actie voeren, wij kunnen ze alleen helpen. Er wonen daar bijna vijfhonderd mensen, niemand heeft aan hen gevraagd: goh, vind je het goed dat we op deze plek iets anders gaan bouwen en dat er dus eigenlijk geen plek meer voor jou is. Het is eigenlijk te schandalig voor woorden.’’

De bijeenkomst werd ook bezocht door 2 bewoners van de heer Bokelweg. Deze bewoners vrezen in de schaduw te komen wonen van Kurvers hoge (250 meter!) torentjes.

Over twee weken zondag 20 december om 12:00 vindt de volgende bijeenkomst plaats.