SP stelt vragen over opdringerige reclames tijdens metroritten

24 november 2020

SP stelt vragen over opdringerige reclames tijdens metroritten

Foto: SP Rotterdam

De Rotterdamse SP fractie heeft vernomen dat de RET van plan is om reclames te laten plaatsen in de metrotunnels. Passagiers van de metro krijgen dan tijdens een rit flitsende reclames te zien. Dit ‘experiment’ betekent volgens het AD voor de RET een extra inkomstenbron. De SP fractie vraagt zich af wat de meerwaarde is van flitsende tunnelreclames tijdens metroritten en zet vraagtekens bij de toepassing ervan. Fractievoorzitter Aart van Zevenbergen heeft vragen ingediend hierover.

Op een video op de website van het AD is te zien dat er uit het niets aan de zijkanten van de tunnel grote en bewegende beelden van een horloge verschijnen. Niet iedereen kan dit ervaren als prettig en de reclames kunnen als (licht)hinder worden ervaren. Mogelijk kunnen zulke plots verschijnende reclames ook als schokkend worden ervaren.

Rotterdam is de stad met de meeste reclames in de openbare ruimte. In de stad overheerst de commercie op sommige plekken het straatbeeld. Vorig jaar had de SP vragen gesteld over lichtpalen gesponsord door een restaurantketen. Toen vroegen we ons af of de gemeente licht in ruil voor reclame kreeg. Nu vragen we ons af of de RET niet noodgedwongen door bezuinigingen, metroritten bekostigd door zo veel mogelijk reclames te plaatsen.

Fractievoorzitter Aart van Zevenbergen: ‘Tjonge jonge, verplichte reclames die tijdens een metrorit door het raam te zien zijn. Op steeds meer plekken en nu zelfs in het openbaar vervoer, overheerst de commercie al het alledaagse leven. Nu worden we ook tijdens metroritten overspoeld door opdringerige reclames.’