Stadsbestuur negeert noodkreet uitstel bomenkap Vijverhofstraat

8 oktober 2020

Stadsbestuur negeert noodkreet uitstel bomenkap Vijverhofstraat

Foto: SP Rotterdam

De Vijverhofstraat verliest; Een brede stoep waar kinderen veilig kunnen spelen en 20 gezonde bomen van meer dan 60 jaar oud gaan verdwijnen. Het Rotterdamse stadsbestuur negeert 200 handtekeningen van bewoners en keer op keer heeft het stadsbestuur geweigerd om in gesprek te gaan met de bewoners.

De bewoners van de Vijverhofstraat hebben een brief naar de gemeenteraad gestuurd met een dringend verzoek tot uitstel van de bomenkap aan de Vijverhofstraat.

Zoals het ernaar uitziet wordt er aanstaande maandag op 12 oktober wel al een begin gemaakt met de reorganisatie van de Vijverhofstraat. Hierdoor verdwijnen er twintig volwassen bomen en komen er voor in de plaats jonge bomen terug. De bewoners hebben een geplande protestactie gestaakt wegens de aangescherpte corona maatregelen en vragen de gemeenteraad om ook de verantwoordelijkheid te nemen voor de buurt en onze stad.

De bewonersparticipatie is namelijk niet goed van de grond gekomen door de Coronacrisis waardoor veel bewoners niet van het plan afwisten en geen inspraak hadden. De bomenredders in de brief van 3 oktober jl.: ‘ Er was geen sprake van transparante informatie bij de uitnodiging voor consultatie en de schriftelijke uitnodiging voor inspraak heeft niet iedereen bereikt. Het in Corona tijd doorzetten van het project en de wijze waarop er gereageerd werd op het alternatieve voorstel verdient geen schoonheidsprijs.’

Ongeveer tweehonderd bewoners hebben de petitie tegen de bomenkap getekend. De bewoners hebben namelijk een alternatief plan en willen hierover in gesprek met het stadsbestuur en de gemeenteraad. Dat kan alleen als de bomenkap tenminste wordt uitgesteld.

Er is geen enkele technische reden om de twintig volwassen bomen te laten kappen. Bovendien houdt het alternatieve plan van de bewoners en het daarbij behorende straatprofiel rekening met ondernemers, bewoners, voetgangers, fietsers én automobilisten.

Wethouder Bert Wijbenga (VVD) is van mening dat er voldoende participatie is geweest en dat de plannen gewoon doorgaan, inclusief de bomenkap.

Foto: SP Rotterdam