Gemeentelijk vastgoed moet worden behouden

2 oktober 2020

Gemeentelijk vastgoed moet worden behouden

Foto: Pixabay

Waardevolle, maatschappelijke initiatieven lopen het gebruik van ons gezamenlijk vastgoed mis doordat de hoogste bieder wint. Daarom ons voorstel 'Gemeenschappelijk Vastgoed' om daar een eind aan te maken in Rotterdam. Helaas willen andere partijen zoals de VVD, PvdA, Groenlinks en D66 gemeentelijk vastgoed afstoten en verkopen en is het voorstel niet aangenomen.

Momenteel wordt de commerciële gemeentelijke vastgoedportefeuille versneld afgebouwd. De doelstelling van de coalitie is om de portefeuille volledig af te bouwen van circa 437 objecten naar 0 objecten in 2024.

Diverse culturele en maatschappelijke instellingen zijn vaak lang op zoek naar een geschikte, beschikbare en betaalbare locatie. Deze waardevolle, maatschappelijke initiatieven lopen de aankoop van gemeentelijk vastgoed vaak mis doordat de hoogste bieder wint.

De coronacrisis heeft het belang van buurthuizen en lokale initiatieven bewezen. Daarom ons voorstel: stop met de verkoop van gemeentelijk vastgoed aan commerciële partijen. En maak al het gemeentelijk vastgoed met voorrang beschikbaar voor gebruik door lokale bewoners en voor lokale initiatieven.

Helaas hebben meerdere partijen in de Rotterdamse raad tegen ons voorstel gestemd en tegen het belang van lokale initiatieven.

Foto: SP Rotterdam