Humanitaire ramp Lesbos vraagt om actie in Rotterdam

6 maart 2020

Humanitaire ramp Lesbos vraagt om actie in Rotterdam

Foto: Ineke Palm

De humanitaire ramp op de Griekse eilanden vraagt om directe actie en solidariteit van de gemeente Rotterdam. 'Stichting Vluchteling', 'Vluchtelingenwerk Nederland' en 'Defence for Children' hebben namelijk een oproep gedaan aan Nederlandse gemeenten om zich samen bereid te verklaren 500 kwetsbare vluchtelingenkinderen een veilige plek in Nederland te bieden. Het platform 'Rotterdam Verwelkomt Vluchtelingen' heeft deze oproep onmiddellijk ondersteunt en hierover een oproep gedaan aan de burgemeester, alle wethouders en de Rotterdamse Raad. Daarom heeft de Rotterdamse SP fractie een debat aangevraagd voor de raadsvergadering van 12 maart over het voorstel om een deel van de 500 vluchtelingkinderen in Rotterdam op te nemen.

SP Rotterdam raadslid Taylan Cicek: ‘Veel humanitaire organisaties hebben aan de bel getrokken en de gemeenten opgeroepen een deel van de vluchtelingenkinderen op te nemen. De Rotterdamse SP fractie ondersteunt deze oproep en daarom roepen we het Rotterdamse college op om in samenspraak met andere gemeenten bij te dragen aan de opvang van 500 vluchtelingenkinderen. We moeten ons steentje bijdragen en helpen deze humanitaire ramp te bestrijden!’

Tijdens de gemeenteraad van 12 maart zullen we daarom voorstellen om bij te dragen aan de opvang van 500 kinderen uit de vluchtelingenkampen op het Griekse eiland Lesbos door in samenspraak met andere gemeenten een deel van de alleenstaande minderjarige asielzoekers op te nemen.