SP wil terugkeergarantie vertrokken huurders Tweebos

14 januari 2020

SP wil terugkeergarantie vertrokken huurders Tweebos

Foto: Fatih Hijnen

De PvdA is na lang beraad tot inkeer gekomen over de Tweebosbuurt. De Rotterdamse SP fractie heeft vanaf het begin de PvdA fractie aangespoord om van standpunt te veranderen, omdat de Tweebossers buitenspel zijn gezet door de sloopplannen van Vestia. Hopelijk zet de PvdA de herziene standpunt door zodat we gezamenlijk met de gemeenteraad voor een plan van en door Tweebossers komen: renovatie in plaats van sloop en een terugkeergarantie voor vertrokken Tweebossers.

De Tweebos woningen waren de eerste 535 van de 12.000 te slopen sociale huurwoningen. Het is mooi dat de PvdA voor de Tweebos kiest. Maar dat betekent dus ook dat de steun voor deze woonvisie van tafel is. Dat is de inzet van het politieke debat dat 30 januari gaat volgen.

Politiek over rug van de mensen heen. Dat is de nare bijsmaak die de SP heeft overgehouden aan de ommezwaai van de PvdA. Want we zijn niet vergeten hoe de PvdA reageerde voor de uitspraak van de Rechter. Het is nu afwachten of en wanneer GroenLinks tot inkeer komt.
Tuurlijk zijn we blij dat de sloopplannen van tafel zijn. We moeten nu doorpakken en structureel zorgen dat andere wijken niet weer in een situatie als de Tweebossers terecht kunnen komen.

Voor de Tweebossers willen we nu concreet:
- Laat de bewoners zelf met een plan komen en steun (voor bijvoorbeeld bouwkundig onderzoek), voor behoud van de woningen en duurzame renovatie en eigen energievoorziening.
- Bewoners willen een eigen coöperatie laten oprichten om dit plan uit te voeren. De gemeente gaat daarbij helpen
- Er komt een terugkeergarantie voor de mensen die al verhuisd zijn en terug willen. Zij krijgen een schadeloosstelling/ compensatie.
- Tijdens de renovatie of uitwerking van bovenstaande plannen, worden de onbewoonbaar gemaakte woningen weer hersteld met tijdelijk beheer. De Tweebossers hebben hier inspraak over door welke partij en hoe dit ingevuld wordt.

Laat de les van de Tweebos zijn dat grootschalige sloopplannen geen toekomst hebben. Uitgangspunt is daarom: stoppen met slopen en behoud van betaalbare, sociale huurwoningen. Ga renoveren en verduurzamen. Zorg voor betaalbaar wonen voor iedereen: maximaal kwart van je inkomen aan wonen en energie. En geef zeggenschap vanuit de buurt en huurders over hun huis, hun straat en hun wijk als het gaat om het gebruik, de inrichting en de toekomstige energiemaatregelen.