Hardhandige inval in de Tweebosbuurt

24 januari 2020

Hardhandige inval in de Tweebosbuurt

Foto: Taylan Cicek

De Rotterdamse SP fractie kreeg vandaag te horen dat er op donderdag 23 januari een inval is gedaan door de politie in de Tweebosbuurt om de aanwezige krakers aldaar op te pakken en de woningen (illegaal) te ontruimen. Er is door de politie huisvredebreuk gepleegd, de privacy van de krakers is geschonden en inmiddels zijn de ongeveer zestien aanwezige krakers in de boeien geslagen door 10-15 politieagenten. Eén van de opgepakte personen blijkt zelfs te worden uitgezet uit Nederland en zit nu vast bij de Vreemdelingen detentie bij Zestienhoven.

Er zijn momenteel geen concrete plannen voor de Tweebosbuurt na de recente uitspraak van de rechter dat Vestia de 17 huurovereenkomsten niet mag beëindigen.[1] Toch gaat het bedrijf dat de antikraak platen plaats, onverstoord door met het slopen van de woningen, toiletten en badkamers en het gas gaat eraf. De zittende bewoners, de krakers en de anti-kraak bewoners zijn solidair en hebben eerder op een bewonersavond geklaagd over deze afbraak. Want met de verdere afbraak wordt er een onveilige buurt gecreëerd en voelen de bewoners zich geïntimideerd door de huidige situatie.

De Rotterdamse SP fractie vindt het spijtig dat er een hardhandige (illegale) politie inzet is gepleegd om de krakers die vredig verbleven in leegstaande woningen in de Tweebosbuurt te ontruimen. Daarom heeft de SP fractie vandaag schriftelijke vragen ingediend bij de Burgemeester.