SP Rotterdam pleit voor eerlijker volkshuisvesting op basis van vertrouwen

8 november 2019

SP Rotterdam pleit voor eerlijker volkshuisvesting op basis van vertrouwen

Foto: SP Rotterdam

Tijdens de begrotingsbehandeling van 2020 legde SP Rotterdam fractievoorzitter Aart van Zevenbergen de vinger op de zere plek van het huidige college: de volkshuisvesting. Ellenlange wachtlijsten, hoge huren en huurders die hun woning moeten verlaten. Dit college heeft een lange slooplijst en daar is recent nog een woonblok aan toegevoegd: de ‘Pompenburg’ met 226 huurwoningen moet mogelijk wijken voor een luxe wolkenkrabber.

De Rotterdamse SP-fractie is met hand en tand bezig om de woonvisie van het college van tafel te krijgen. De woonvisie is namelijk verantwoordelijk voor een steeds groter tekort aan betaalbare huurwoningen. Inmiddels is de SP ook bezig met het faciliteren van het verzet in vele wijken in Rotterdam. We zien dat woningcorporaties geen of slecht onderhoud plegen, Rotterdammers noodgedwongen in ongezonde woningen wonen en huurders uit hun eigen wijk worden gejaagd.

Aart van Zevenbergen: “Als SP willen we daarom een ‘Fuck Vestia Festival’ gaan organiseren maar eigenlijk moeten we ook een ‘Fuck Havensteder’ en een ‘Fuck Woonstad’ festival enzovoorts organiseren want alle zijn medeplichtig aan de teloorgang van de sociale volkshuisvesting en hun taak onwaardig.”

De gemeente kan en moet betere afspraken maken met deze woningcorporaties. Bij de laatste prestatieafspraken met de corporaties is de democratie namelijk buitenspel gezet. Pas achteraf werd de gemeenteraad ingelicht.

Voor de komende periode kan de gemeenteraad erop rekenen dat de SP met een voorstel komt om dat proces van afspraken veel democratischer te laten verlopen.

In het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) wordt veel geld gestopt, maar de Rotterdammers op Zuid zien er weinig voor terug. Daarom heeft de SP voorstellen gedaan om ‘NPRZ’ transparanter en effectiever te maken. Helaas heeft het huidige college besloten om volledig op de oude voet door te gaan met alle gevolgen van dien voor Rotterdam.

Rotterdammers hebben ook te maken met steeds meer problemen om rond te komen. De tijden dat je met het hebben van werk uit de problemen komt is nu wel echt voorbij. En tot overmaat van ramp krijgen veel Rotterdammers te maken met een agressieve overheid. Allerlei toeslagen zijn wegbezuinigd en bij de geringste verdenking van een ‘fout’, worden Rotterdammers bestempeld als fraudeur.

De overheid is de grootste schuldeiser en wat de SP betreft is de overheid vaak ook schuldig aan de vele problemen die Rotterdammers dagelijks weer raken. De SP voelt zich daarom geroepen om de Rotterdammers te beschermen tegen een vaak agressieve en onbehulpzame overheid. De voorstellen die we hebben gedaan zoals het 100 procent kwijtschelden van de afvalstoffenheffing tot 120% van het minimuminkomen en gratis openbaar voor minima zijn niet aangenomen. Ook ons voorstel om werknemers in dienst van de gemeente als minimum 14 euro loon uit te betalen is niet ondersteund door de collegepartijen.

Tijdens de begrotingsbehandeling deden we een voorstel om de juiste informatie omtrent de kostendelersnorm breed en zeer duidelijk te communiceren naar Rotterdammers. We zien namelijk dat veel families en jongeren besluiten nemen aan de hand van verkeerde of onduidelijke informatie over de kostendelersnorm. Hierdoor ontstaan er allerlei problemen zoals 18-jarige Rotterdammers die noodgedwongen het ouderlijk huis verlaten. De voltallige raad heeft ons voorstel voor duidelijkere communicatie over de kostendelersnorm aangenomen.

Aart van Zevenbergen: ‘De begrotingsbehandeling zit erop, maar de Rotterdamse SP-fractie strijdt verder om Rotterdam eerlijker en socialer te maken. Het huidige college met een aantal rechtse partijen dient veelal de belangen van het grote geld, waardoor vele Rotterdammers benadeeld worden. We zullen er alles aan doen om het verzet te organiseren, samen met alle Rotterdammers en op basis van vertrouwen’