Mogelijke negatieve gevolgen voor lokaal beleid Rotterdam door handelsverdrag CETA

2 oktober 2019

In recente berichtgeving is te lezen dat Milieudefensie, FNV en Handel Anders waarschuwen voor het handelsverdrag tussen de Europese Unie en Canada (CETA). Met de invoering van het handelsverdrag kunnen Amerikaanse en Canadese investeerders een schadevergoeding claimen voor verlies van (toekomstige) winsten. Dit kan een negatief effect hebben voor lokaal beleid als bijvoorbeeld de gemeente Rotterdam maatregelen neemt om woningen betaalbaar te houden of zorg weer zelf te gaan organiseren.

''Het gevaar van CETA is dat bedrijven zich van de rechtstaat onttrekken. Ze hebben hun eigen geschillencommissies. Daarmee schakelen ze de democratie en rechtspraak uit. Nog meer macht naar de multinationals,'' zegt fractievoorzitter Aart van Zevenbergen.

De Rotterdamse SP fractie maakt zich zorgen om de invoering van het handelsverdrag en de negatieve gevolgen hiervan voor Rotterdams beleid. Daarom hebben wij aan de wethouder gevraagd de mogelijke gevolgen voor ons lokaal bestuur te onderzoeken en hierover alarm te slaan bij de minister in Den Haag.

Bijlage: