Straatverlichting moet gemeentelijk beleid blijven

30 oktober 2019

Straatverlichting moet gemeentelijk beleid blijven

Foto: Pxhere

In recente berichtgeving is te lezen dat een restaurantketen met de gemeente Rotterdam wil samenwerken bij het plaatsen van straatlantarens in de stad. De gemeente Rotterdam beheert en onderhoudt momenteel de openbare verlichting in de stad en heeft hiervoor een 'Lichtplan' opgesteld. De Rotterdamse SP-fractie vraagt zich af of het wenselijk is dat een restaurantketen eigen lantarenpalen met zichtbare reclame plaatst in de stad.

De desbetreffende restaurantketen constateert namelijk dat donkere wegen onveilig zijn voor maaltijdbezorgers en andere weggebruikers. Ook geeft deze restaurantketen aan dat zij graag wil dat de gemeente Rotterdam het plaatsen van meer lichten in de stad financiert, alvorens zij het plan indient en de samenwerking met de gemeente aangaat.

De Rotterdamse SP-fractie onderkent het belang van (verkeers)veiligheid, maar we hebben schriftelijke vragen gesteld omdat we ons afvragen in hoeverre de straatlantarens van de restaurantketen passen binnen het 'Lichtplan' van de gemeente Rotterdam en wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor het onderhoud van deze gesponsorde lichtbronnen.

SP Rotterdam raadslid Taylan Cicek: 'Straatverlichting moet gemeentelijk beleid blijven. We vinden het onwenselijk als er allerlei gesponsorde straatlantarens op verschillende locaties in de stad worden geplaatst op initiatief van een restaurantketen. We willen graag van de wethouder weten of er sprake zal zijn van reclame in ruil voor licht in Rotterdam.'