In memoriam: Fred van der Meij

23 mei 2019

In memoriam: Fred van der Meij

Foto: SP Rotterdam

Onze dierbare strijdmakker Fred van der Meij is 15 mei overleden. Hij is 77 jaar geworden. Fred was onnavolgbaar, hij was er altijd. Op elke vergadering van de SP, bij elke actie. Fred liet altijd duidelijk van zich horen. Waar nodig sprak hij ons aan op onze verantwoordelijkheden. Fred kwam op een zeer vasthoudende manier op voor de meest kwetsbaren in onze stad. Kwetsbare mensen die in zijn ogen, onrecht werd aangedaan.

Fred ging het om daden, niet om mooie woorden. Niet lullen maar poetsen. Bekend waren zijn spreekuren voor de bewonersvereniging Cool en later bij de actiegroep het Oude Westen. Fred hielp zo’n 250 mensen per jaar om belastingteruggaven te krijgen. Zo heeft hij met kennis van zaken veel geld terug verdiend voor de ouderen in Rotterdam. Hij maakte zich dan ook enorm kwaad toen in 2013 veel aftrekposten werden afgeschaft. ‘Een kaalslagmethode’ was dat  volgens Fred. Dat de overheid hiermee weg kwam, kwam volgens hem door onwetendheid. We zouden massaal de straat op moeten.

Fred liep altijd vooraan in de strijd tegen onrecht. Voor behoud gesubsidieerde banen, voor gratis openbaar vervoer voor ouderen, bij de campagne 65 blijft 65.  Tegen uitbuiting van arbeiders en huurders. Het kapitalisme moest worden bestreden. Overal was Fred, met een zelfgemaakt bord met creatieve leuzen (zoals ‘blijf af van ons pensioen, dat is onze poen!’) en met een megafoon. Zijn borden waren altijd versierd met rode tomaten.

Met name in de strijd tegen armoede liet Fred luidkeels van zich horen. Bij onze eerste mars tegen de armoede in 2014 hebben we hem dan ook gevraagd het armoedemanifest aan wethouder Struivenberg te overhandigen. Fred snapte goed wat armoede met mensen doet.

Ook op het stadhuis was Fred vaak te vinden. Bijvoorbeeld om wethouders duidelijk te maken hoe slecht SOZAWE functioneerde. ‘Waardoor cliënten in plaats van geholpen steeds verder in de problemen komen’, aldus Fred.
Fred was ook erg betrokken bij de centrumwijken Cool en het Oude Westen. Zo was hij altijd te vinden in het actiecafé Oude Westen en hij wist ook burgemeester Aboutaleb daar naar toe te krijgen. In 2011 was hij een van de initiatiefnemers van de vredesfabriek. Een tentoonstelling met als thema kinderen bewust te maken van onderwerpen zoals onderlinge verdraagzaamheid, de impact van plagen en pesten, tolerantie, vooroordelen, onderling respect, vrede en vrijheid, enz.

Fred bleef doorvechten ondanks een ernstige ziekte. Altijd zeggen wat gezegd moet worden. Vasthouden, nooit opgeven. Het consequent opnemen voor hen die geen verweer hebben. “We laten onze zaak nooit rusten’, was zijn motto.  Fred is misschien onnavolgbaar, hij blijft wel een inspirerend voorbeeld voor allen die strijden voor een betere wereld.

Ineke Palm.