Wethouder Visser treedt af na lekken geheime informatie

6 februari 2019

Wethouder Visser treedt af na lekken geheime informatie

Wethouder Adriaan Visser (Financiën, Haven en Grote Projecten, D66) heeft zijn ontslag ingediend. Aanleiding hiervoor was de commotie naar aanleiding van het Rekenkamerrapport over het Schiekadeblok-debacle. Na het lezen van het Rekenkamerrapport hekelde fractievoorzitter Aart van Zevenbergen met felle woorden de ‘harde dominante top down aanpak’ en het verkwanselen van belastinggeld.

De SP constateert tevens dat er een verband bestaat tussen de laatst verschenen rapporten van de rekenkamer. Bijvoorbeeld het rapport over 'politieke druk' op ambtenaren om gewenste antwoorden te geven. Ook de rapportage van de enquêtecommissie inzake de Hoekse Lijn bevatte termen als 'wensdenken' en was er sprake van druk vanuit de top om vooral geen kritiek te hebben. De SP noemt de terugkerende negatieve patronen, de ‘rode draad’ tussen de verschenen rapporten.

Klap op de vuurpijl voor de SP was de drammerige opstelling naar de raad over het warmtebedrijf. De gemeenteraad moest maar even snel beslissen dat de gemeente meer dan 100 miljoen euro gaat investeren. Er kon volgens de wethouder niet gewacht worden op de uitkomsten van het onafhankelijke onderzoek van de rekenkamer over nut, noodzaak en haalbaarheid van de uitbreiding die het warmtebedrijf heeft gevraagd. Zie voor meer informatie het artikel van FTM.

Nu bekend is dat Adriaan Visser ook nog geheime informatie heeft gelekt is wat ons betreft ook ‘de rode lijn’ ver overschreden.

,,Dit is triest voor de persoon’, zegt SP-fractievoorzitter Aart van Zevenbergen. ,,Maar zijn positie was onhoudbaar geworden. Vooral door zijn gedrag, de bedrijfscultuur en hoe hij omging met kritiek. Maar nu moet de gemeente aan de slag om een andere bedrijfscultuur te kweken. Het wordt tijd om te luisteren naar mensen die laag in de organisatie zitten en er verstand van hebben.’’ Zie voor meer informatie het AD artikel over het aftreden van de wethouder.

Wat de SP betreft moet het geheel tot op de bodem worden uitgezocht.