Gemeenteraad Buurten in de Wijken Delfshaven

18 oktober 2004

Gemeenteraad Buurten in de Wijken Delfshaven

Rotterdam, 18 oktober 2004

Vandaag een gesprek bij de deelgemeente Delfshaven met Myrza Axwijk. Zij is verantwoordelijk bestuurder voor “fysiek", voor de huizen dus. Veel gesproken over de rol van de deelgemeente, bijvoorbeeld bij de herstructurering van Bospolder-Tussendijken
In de deelgemeente Delfshaven wordt de woningbouw steeds diverser, dat is een goede zaak. Maar echt “bouwen voor de buurt” is er nauwelijks nog bij. Waar alle weggesloopte Delfshavenaren blijven is ook voor Myrza een grote vraag.

Rob Rook van Com.Wonen legt de huisvesting in Bospolder uit Woningcorporatie Com.Wonen kan wel antwoord geven op die vraag.
We spraken met Rob Rook, projectmanager Delfshaven van Com.wonen (voorheen de Combinatie). Van oorsprong waren woningcorporaties bondgenoten van de huurders. Van oorsprong waren het ook verenigingen, waar de huurders lid van waren en dus eigenlijk ook de baas. Bij de landelijke liberalisering en privatiseringsgolf in de jaren 80 en 90, werden steeds meer corporaties gedwongen zich als ordinaire projectontwikkelaars te gedragen. Voor veel huurders is hun corporatie een gewone huisbaas en dus vaak een tegenstander.
Toch heeft Com.Wonen bijvoorbeeld de volgende visie en missie:

De missie
Com·wonen wil kwaliteit van wonen bieden in de stad, de wijken, de wooncomplexen en in elke afzonderlijke woning. Belangrijk deel van de kwaliteit van wonen is het brede en toegespitste scala producten en diensten en differentiatie in type woningen, prijsklassen en woonmilieus. De corporatie legt in eerste instantie de nadruk op die klantgroepen die door hun kwetsbare positie (bijv: sociaal-economisch, zorgbehoefte, starter) moeilijk zelf in deze kwaliteit van wonen kunnen voorzien.

De visie
De corporatie is een maatschappelijk betrokken ondernemer, opererend in een grootstedelijk milieu met haar specifieke kenmerken en problematiek. In de stad wil de corporatie zich initiatiefrijk en innovatief opstellen om tot verbetering van de kwaliteit van het wonen te komen. Thuis in de stad, dat wil de corporatie zijn. Kennen en gekend worden. De corporatie wil dat samen doen met anderen en de bestaande netwerken, infrastructuur en samenwerkingen versterken. In de wijken zijn en blijven woonpunten om de service te verlenen en van daaruit te opereren. De corporatie stelt zich open en beïnvloedbaar op en legt verantwoording af aan de samenleving voor haar keuzes en voor haar handelen.De corporatie gaat zich intensief inzetten op de gebieden van service, zorg, leefbaarheid en de fysieke aanpak / herstructurering.

Samen met de huurders probeert de SP de vele corporaties te herinneren aan hun taak als “sociale verhuurder". We organiseren daarover op 26 oktober een debat.
Rob Rook ontpopte zich vandaag in ieder geval als een enthousiaste volkshuisvester die vol passie kon vertellen over zijn eerdere werk op Zuid in Vreewijk en Lombardijen en nu weer in Bospolder-Tussendijken.

Meer informatie: Edwin de Voigt,
coördinatie Buurten in de Wijken