Voormalig SP-Tweede-Kamerlid Remi Poppe licht bewoners voor

Rotterdam, 17 november 2004

Actiecomités ‘Prinsendijk’
en ‘Vudijk’
krijgen bewoners tegen sloop achter zich

Flats aan de Prinsendijk, Vudijk en Hordijk moeten per 2007 worden gesloopt, zo stelt de huidige verhuurder Vestia. Een behoorlijk aantal bewoners is het hier niet mee eens. In samenwerking met de SP organiseerde het comité tegen de sloop dinsdag 16 november een informatieavond voor de bewoners in buurthuis Hordijkerveld aan de Pietersdijk. Deze avond eindigde met een twintigtal aanmeldingen om mee te helpen met het uitbreiden van het protest tegen de sloop.

Sprekers op de avond, die door ruim veertig mensen werd bezocht, waren Elly Bosveld, woordvoerster van het actiecomité tegen de sloop van de Prinsendijk. Zij stelde dat je een stoel met een gammele poot toch ook niet meteen bij het grof vuil gooit.

Remi Poppe, voormalig Tweede-Kamerlid van de SP – met volkshuisvesting in de portefeuille – schetste vervolgens een algemeen beeld van sloop en herbouw die op grote schaal in Nederland, maar vooral in de grote steden, plaatsvindt. Oude wijken moeten plat, vaak zonder argumenten voor renovatie goed te onderzoeken, om plaats te maken voor duurdere huur- en koopwoningen. Het gaat de woningcorporaties ook vaak niet om de kwaliteit van de huizen: in Nederland zijn er geen echte slechte woningen meer.

Wijnand Rijnders, bouwkundige en lid van het SP-bouwteam vertelde tijdens de introductie over de ervaringen van de protesten tegen sloop in de wijk Nieuw-Crooswijk. Het blijkt dat veel woningbouwverenigingen de herstructureringsplannen naar de bewoners toe rooskleuriger en definitiever voor te stellen dan het geval is.

De aanwezige mensen wilden, steeds meer in de overtuiging dat protest nog zin heeft, onder andere het pad van de besluitvorming weten. Is een masterplan definitief of niet? Wat zijn de manieren en wegen om sloop nog tegen te houden? Ook werd uitgelegd dat het begrip ‘terugkeergarantie in een passende woning’ niet hoeft te betekenen dat de huurders precies zo’n zelfde woning terugkrijgen als ze hadden – om maar niet te spreken over een vergelijkbare huurprijs.

Tot slot van de avond – toen bleek dat het overgrote deel van de bezoekers niet van plan is zijn woning te verlaten – stak Poppe de bewoners een hart onder de riem:’’ Werk samen, breidt de actiecomités uit en informeer de buurtbewoners verder over de sloop en de actiemogelijkheden”.

Ook gaan de bewonerscomités handtekeningen tegen sloop en voor renovatie ophalen en aanbieden op een informatiemiddag op 11 december van verhuurder Vestia en de bewonersvereniging.

Bij het verlaten van de zaal tekende het overgrote deel van de bezoekers de intekenlijst om actief te worden.

Meer informatie: Wijnand Rijnders (06) 22 99 95 54 Bewonerscomité Prinsendijk 50-148:
Elly Bosveld (010) 479 25 89 of Ria Rijsdijk (010) 482 49 27