Buurten in Charlois

17 september 2004

Buurten in Charlois

Vrijdag 17 september gingen we op bezoek bij projectbureau Tarwewijk. Het projectbureau Tarwewijk wordt platgelopen door bezoekers: de koningin is langs geweest, de burgemeester, de wethouder meermalen. Gelukkig wordt de deur het meeste geopend door en voor buurtbewoners. Als een spin in het web, worden vanuit deze winkel in de wijk allerlei initiatieven ondersteund. Door drie professionals en vele vrijwilligers. Het succes zit zeker ook in de kracht van de communicatie. Toch, hoe onvoorstelbaar ook, is er onzekerheid over het voortbestaan van projectbureau Tarwewijk.

Hierna togen we naar de Moedergroep in Pendrecht. We hadden hen vorig jaar ontdekt en waren toen onder de indruk geraakt van hun wil om iets moois te maken van de toekomst van hun kinderen. De moedergroep komt elke week bij elkaar en bestaat uit alleenstaande moeders. Veel Antilliaanse en Kaapverdiaanse moeders, maar ook Turkse moeders en Chinese moeders. Ze leren van elkaar en steunen op elkaar rond de school, rond speelgelegenheid en wat niet al. Sommige moeders raken nu in de verdrukking door de herstructurering van Pendrecht. Hun flat wordt gesloopt en een nieuwe woning is voor hen in Pendrecht niet weggelegd. Ze gaan bekijken hoe ze hun stem kunnen laten horen bij de woningbouwvereniging, de bewonersorganisatie en bij iedereen die het maar horen wil. De moedergroep zelf huist in bij een winkel van de sociale actie van de kerk aan de Ossenisseweg. Binnenkort wordt die winkel opgeheven. Dan staat de moedergroep dus ook weer op straat.

Omdat het vrijdag nog een mooie zomerdag was, hebben we ons gesprek ook maar op straat gevoerd. Want binnen had de kerk een eigen activiteit.

Terug naar Buurten in de Wijken