Waterfrontgate: Breng afdeling vastgoed gemeente rap weer op orde

30 juni 2017

Waterfrontgate: Breng afdeling vastgoed gemeente rap weer op orde

Foto: SP

Gisteravond debatteerde de raad van Rotterdam over de fraude bij voormalig poppodium Waterfront. De SP vindt het laf dat de verantwoordelijk wethouder Schneider is opgestapt: hij hoeft zijn beleid en optreden de afgelopen tijd niet langer te verdedigen. Wethouder Visser, nu verantwoordelijk voor Personeel en Organisatie, werd in zijn plaats op het matje geroepen. Wat de SP betreft komt het stadsbestuur niet weg met het naar huis sturen van een paar lagere ambtenaren. De afdeling Stadsontwikkeling moet weer goed in het zadel geholpen worden en de regie moet terug.

De vraag die een ieder op de lippen brandt is natuurlijk hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat een stel louche types meer dan vijf jaar lang de gemeente voor minsten 8 miljoen euro konden tillen. Jarenlang geen huur betalen, facturen kwijtgescholden krijgen, facturen uitschrijven voor werkzaamheden die niet werden verricht. Raadslid Querien Velter vindt het schokkend: 'Schokkend omdat de Rotterdammer het vertrouwen in de gemeentelijke organisatie kwijt is: ze meet met twee maten. Probeer zelf als 'gewone' huurder maar eens een betalingsachterstand van 2 ton kwijtgescholden te krijgen. Schokkend omdat niet zeker is of een dergelijke ramp zich niet in andere onderdelen van de gemeentelijke organisatie kan voltrekken. Schokkend als je bedenkt dat er op het moment van de fraude jarenlang is gesteggeld over het in stand houden van een poppodium voor Rotterdam en hoeveel tonnen dat mocht kosten, tonnen, niet miljoenen.'

Wethouder Schneider kon het blijkbaar weinig schelen

De afgelopen maanden deed een speciale enquêtecommissie, waar SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn ook deel van uitmaakte, onderzoek naar hoe het kon gebeuren dat binnen de de afdeling vastgoed de fraude zo lang kon voortduren.

De belangrijkste conclusie was dat er een gat gaapte tussen de mensen op de werkvloer enerzijds en de het hoger management en de politiek verantwoordelijke wethouder anderzijds. De huidige Wethouder Schneider, vanaf 2014 verantwoordelijke, had al helemaal geen idee hoe de afdeling Stadsontwikkeling functioneerde en het leek hem weinig te kunnen schelen. Velter: 'Dat bleek wel uit het feit dat hij signalen van de accountant en personeel niet oppikte. En een andere dubieuze huurder, die van Odeon, kon lang zijn gang gaan. Pas na heel lang aandringen en politieke druk greep hij in en liet hij achterstallige huur innen. Het leek hem weinig te kunnen schelen allemaal.'

Stad is gebaat bij goed werkklimaat ambtenaren met heldere werkafspraken

Wethouder Visser, nu van Personeel en Organisatie, was op het moment dat de fraude begon directeur van de voorloper van Stadsontwikkeling, het OBR, onder leiding toen van wethouder Karakus. Dat roept de vraag op of het probleem van de kloof tussen werkvloer en directie zich ook afspeelt bij andere gemeentelijke diensten. Velter: 'Als hij de signalen in zijn vorige organisatie niet oppikte, doet hij dat dan nu wel afdoende? Heeft hij goed overzicht over het reilen en zeilen van alle gemeentelijke diensten? Of dreigen ook op andere plekken problemen met dingen als onderbemensing, haperende ict, ondoorzichtige werk- en financiële procedures? Dat zou een slechte ontwikkeling zijn die snel ingrijpen vereist.'

Als donderslag bij heldere hemel werd midden in het fraudeonderzoek de directeur stadsontwikkeling uit haar functie ontheven, ze was pas anderhalf jaar in dienst. Dit versterkte bij de medewerkers het gevoel dat er koppen moesten rollen bij de ambtenaren in plaats van bij de politiek verantwoordelijken. Velter vindt dat kwalijk: 'Dat maakt ambtenaren angstig, ook om eventuele misstanden te melden en ik wil dan ook weten wat de wethouder heeft gedaan om deze onrust weg te nemen.'