Cultuur: SP let wel op de kleintjes

6 oktober 2016

Cultuur: SP let wel op de kleintjes

Foto: Liesbeth Hoogenboom/SP

Gisteren besprak de commissie in de eerste ronde het Cultuurplan 2017-2020. In dit plan staat welke instellingen onder welke voorwaarden hoeveel subsidie krijgen de komende jaren. Wat de SP betreft houden we vast aan de uitgangspunten die vorig jaar met de cultuursector zijn afgesproken. Nu het plan van het college er ligt, lijken die uitgangspunten soms door de achterdeur verdwenen, ten nadele van de cultuursector zelf. Vooral de kleine wijkinitiatieven moeten het onderspit delven.

Vorig jaar zijn er uitgangspunten afgesproken met de cultuursector waaraan een subsidie-aanvraag moest voldoen. Instellingen moeten bijvoorbeeld ruimte geven aan jong talent, een breed en divers publiek aanspreken en goede verbindingen leggen met het onderwijs en andere sectoren in de stad. De SP onderschrijft die uitgangspunten. En ook de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC), die het stadsbestuur adviseert over hoe veel geld welke instelling zou moeten krijgen, hanteerde die criteria. SP-raadslid Sun van Dijk heeft dan ook bezwaar tegen het plan van de wethouder, die zich maar weinig lijkt te hebben aangetrokken van het RRKC-advies: 'Vooral de kleine instellingen lijken de dupe maar het feit dat ze klein zijn, zegt niets over hoe waardevol ze kunnen zijn.'

Daarnaast is bij sommige kleinere cultuurinitatieven nagevraagd bij de gebiedscommissies hoe waardevol ze zijn voor de wijk, maar niet bij allemaal. De SP betreurt dat. Van Dijk: 'De belangen van De Doelen of de Stadsschouwburg zijn voor iedereen wel duidelijk. Maar er gebeurt een boel meer aan theater en muziek en dans en noem maar op in de wijken. Gebiedscommissies hebben goed zicht op het belang voor de buurt van zo'n initiatief.'

Cultuur of welzijn?

Ten slotte meet de wethouder met twee maten wanneer hij beslist of een instelling onder welzijn of cultuur valt. Het verbaasde een aantal initiatieven dat ze jaren onder 'cultuur' waren gevallen, wat financiën betreft en dat ze nu hun subsidie uit de welzijnspot moeten aanvragen. Op advies van de RRKC, overigens, dat op dit punt de richtlijnen ook los laat. Van Dijk: 'Het kan zijn dat de wethouder dat doet omdat hij instellingen niet wil teleurstellen, maar op deze manier gaat het van het toch ook al krappe welzijnsbudget af. Als de initiatieven waardevol genoeg zijn, dan moeten ze gewoon geld krijgen uit de cultuurpot.'