4 mei 2016

Foto: SP

Vrijdag 13 mei vindt in de Arminiuskerk een discussie avond plaats: Linkse antwoorden op Rechtse crisis. Met partijleider Peter Mertens (PvdA, Belgie), Sadet Karabulut (SP, lid Tweede Kamer) en Leo de Kleijn (SP, fractievoorzitter Rotterdam).

De Kleijn: "Iedereen die gelooft dat de huidige mondiale crisis van – nou, zo'n beetje alles wat je maar kan bedenken! – geen 'perfecte storm' is die aan kracht aan het winnen is, neemt zichzelf in de maling, om eerlijk de waarheid te zeggen. De vraag is niet wanneer het voorbij zal zijn, want het gaat niet vanzelf verdwijnen."

"De vraag is hoe kunnen we het aanpakken, samen, en hoe kan links op alle verschillende niveau's het beste reageren om zo een cruciaal onderdeel te zijn van de oplossing. Om vervolgens te voorkomen dat dit ooit nog eens zal gebeuren. Er zijn existentiële dreigingen, dat is zeker, maar tevens enorme kansen. Het is aan ons om te analyseren, voorstellen te doen, te overtuigen, en te mobiliseren."

"Het is werkelijk een internationaal fenomeen: globaliseer de economie, en je globaliseert de consequenties; ondergraaf nationale democratie, en je oogst politiek vergif. Één overduidelijk voorbeeld: de voortdurende olie-oorlog catastrofe in het Midden Oosten en de humanitaire ramp voor de vluchtelingen, die wanhopig proberen Europa te bereiken, zijn niet verschillende problemen; ze zijn intrinsiek met elkaar verbonden. Iedereen herkent dit. We naderen een periode van fundamentele, mondiale bezinning over waar we naar toe willen en hoe we daar gaan komen. Het is belangrijk, we moeten onszelf in een positie brengen waar we adequaat kunnen reageren." aldus Leo de Kleijn.

Leo de Kleijn, SP fractievoorzitter in Rotterdam, legt de gedachte uit achter de aanstaande politieke discussieavond gesponsord door SP Rotterdam. Een 'top-flight' panel van toonaangevende linkse denkers en activisten zal dit en meer bediscussieren in een publieke bijeenkomst die belooft de belangrijkste discussie onder progressieve politici te worden die onze stad in lange tijd heeft gekend.

Peter Mertens, voorzitter van de Belgische PvdA en auteur van verschillende invloedrijke en zeer succesvolle boeken over een scala aan sociale onderwerpen, zal zich richten op de internationale breedte van de problemen waar we ons momenteel voor gesteld zien en hoe linkse partijen hierop kunnen samenwerken. Sadet Karabulut, prominent en inspirerend lid van de Tweede Kamer namens de SP, zal spreken over haar ervaring en visie op de politieke uitdagingen en kansen op het nationale podium. Leo de Kleijn brengt het perspectief van lokaal activisme en zal bovendien de avond als geheel leiden. Er zal ruimschoots de tijd zijn voor vragen uit de zaal en discussie, en het gesprek zal ongetwijfeld door lopen tijdens de borrel na het formele gedeelte van het programma.

De Kleijn: "Het is eenvoudig te denken dat de problemen zo groot zijn dat wij er als individuen of gemeenschappen niets aan kunnen doen. Dat is simpelweg niet waar. Er zijn ontelbare aanwijzingen dat mensen op alle verschillende niveaus actief aan het worden zijn. Van brede internationale campagnes tegen TTIP tot de verkiezing van "burgemeesters van het volk" in Barcelona en Madrid, en alle nationale bewegingen op links – Sanders, SYRIZA, Podemos, Corbyn – mensen beginnen zich werkelijk te organiseren en terug te duwen."

"Tim Joye, een activist voor de Belgische PvdA, gaf recent een inspirerend, simpel beeld tijdens de 1 mei-viering van de lokale partijafdeling: mensen zeggen ‘de maat is vol’. Voor sommigen is het belachelijk, extra punitieve belastingen in de context van de Panama Papers, voor anderen is het de onmogelijkheid om een fatsoenlijke baan te combineren met het onderhouden van een gezin, voor weer anderen is het de urgentie van klimaatverandering. ‘De maat is vol.’"

"Er is een toenemende sfeer van verzet, en linkse partijen en bewegingen moeten zich dit realiseren en er adequaat op reageren. Dát is waar deze avond om draait. Het is opwindend en essentiëel, en we verwachten een hoge opkomst. Ik zie er enorm naar uit."

SP Rotterdam presenteert:
Linkse antwoorden op Rechtse crisis
Peter Mertens (PvdA, Belgie)
Sadet Karabulut (SP, lid Tweede Kamer)
Leo de Kleijn (SP, Fractievoorzitter Rotterdam)

Friday, May 13, 20.00
Arminius, Museumpark 3, Rotterdam