Serveer sportclubs niet af met hoge huur

30 juli 2015

Serveer sportclubs niet af met hoge huur

Sinds anderhalf jaar vraagt de gemeente zogenaamde kostendekkende huur voor haar clubgebouwen en sportvelden. Voor de meeste Rotterdamse verenigingen betekende dit een forse huurverhoging. Dus werd tegelijkertijd afgesproken dat er geen clubs failliet zouden moeten gaan door de hogere huren. Dit lijkt nu een wassen neus en daarom stelt SP-raadslid Querien Velter vragen aan het stadsbestuur.

De SP werd getipt door tennisvereniging Zalmplaat. De vereniging deed in 2011 nog een forse investering in materiaal en de banen om de club levendig te houden. Vanaf 2014 werd de club geconfronteerd met de kostendekkende huur voor de velden, een forse verhoging, die bovenop het bedrag kwam dat de vereniging al aan aflossing van de investering kwijt was. Velter: 'De lening is aangegaan op basis van de financiële toestand van de club op dat moment, toen de huur nog betaalbaar was. Door als gemeente de huur ineens te verhogen breng je een club die verder goed draait , onnodig in de problemen. Net als buurthuizen en speeltuinen dreigen nu ook sportclubs de dupe te worden van dit beleid.'

De SP vraagt zich ook af welke kosten de gemeente precies maakt om de verenigingen een sportterrein te laten huren. Op basis waarvan werden de huren verhoogd? In het geval van tennisvereniging Zalmplaat is dat helemaal niet duidelijk: zij hebben vooral zelf een boel geld in het onderhoud van hun club gestoken. Velter: 'Ik wil dat het college actie onderneemt zodat niet meer clubs in de problemen komen. Als je sport in je stad echt belangrijk vindt, dan stop je met die zogenaamd kostendekkende huren.'

Schriftelijke vragen aan het college