Betreft: de heer Lemstra en de heer Smits

Tomaat Schriftelijke vragen Tomaat

Rotterdam, 13 september 2004

Geacht college,

Naar aanleiding van het krantenartikel van 11 september jl. in het Rotterdams Dagblad over de eventuele betrokkenheid van de heren Lemstra en Smits bij de Tankcleaning Rotterdam-affaire willen wij u een vraag stellen. Bij het parlementaire onderzoek in 1997 is weliswaar niet gebleken dat de heren Lemstra en Smits direct betrokken waren bij de milieufraude van TCR, toch staat deze onthulling in schril contrast met de expliciete melding van de heer Lemstra op de persconferentie op woensdag 8 september jl.. Daarin meldde hij dat hij geen enkele relatie en historie had in de Rotterdamse havenwereld.

Onze vragen zijn daarom:

1. Bent u het met ons eens dat, nu er twijfels zijn gerezen over de onafhankelijkheid van de heer Lemstra, het beter is om de leiding van het onderzoek in handen te geven van iemand anders? Zo nee, waarom niet?

2. Bent u het met ons eens dat in feite ook gedelegeerd commissaris Smits vanuit het verleden de schijn van belangenverstrengeling tegen zich heeft? Moet ook het onderzoek binnen het havenbedrijf Rotterdam NV niet in handen gegeven worden van een ander? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Theo Cornelisen