SP: Cultuur in Rotterdam, redden wat er te redden valt

8 november 2012

SP: Cultuur in Rotterdam, redden wat er te redden valt

Tijdens de begrotingsraad heeft SP-raadslid en cultuurwoordvoerder Josine Strörmann een betoog gehouden voor de culturele sector en de meerwaarde van cultuur in Rotterdam.

JosineDat deed ze aan de hand van amendementen voor Kosmopolis en Jeugdtheater Hofplein, zodat de één niet het slachtoffer wordt van de redding van de ander. Want dat is de bedoeling van de meeste andere partijen met de PvdA voorop. De SP vindt beide culturele instellingen een belangrijke waarde voor Rotterdam. Kosmopolis met haar vele activiteiten op buurtniveau voor hoofdzakelijk Rotterdammers op Zuid. En Jeugdtheater Hofplein is er vooral voor de kinderen, de toekomst van het culturele landschap van Rotterdam.

Verder diende de SP-fractie amendementen in voor het behoud van het Havenmuseum en het Arab Film Festival en het Cinemar festival, niet één van de twee. De SP steunde natuurlijk de moties, waar ze zelf over meegedacht hadden, om een podium zoals WORM overeind te houden, geld om Rotown grotere concerten (grote namen) te laten organiseren, met het gebrek aan een groot podium in Rotterdam in het achterhoofd. Ook ondertekende de SP een motie om de popsector in het algemeen te stimuleren. Net als het Doelenensemble, Popunie, Arminius, het Prinses Christina Concours, Epitome, Scapino en het Jeugdsymphonie Orkest die steun bij de SP vonden. En aan de kleintjes werd gedacht, ook de moties voor de poppenspelers en Circusstad werden mede door de SP ondertekend.

Ook stipte Strörmann de situatie bij de Kunsthal aan. Omdat ook daar stevig bezuinigd wordt op het personeel, is er door de wethouder aangeboden om steeds wisselende jongeren en mensen in de bijstand, met werk/leerprojecten, de beveiliging van de Kunsthal op zich te nemen. ''En dat in het licht van de actuele kunstroven, te gek voor woorden!'' volgens Josine Strörmann.

De Rotterdamse SP-fractie en de jongerenafdeling ROOD zorgde er met allerlei acties voor dat Jazzpodium Bird de waardering kreeg die ze verdienden en dat WORM wellicht niet de deuren zal hoeven te sluiten. De SP heeft andere politieke partijen laten inzien dat we niet weer eerst miljoenen gaan investeren in een podium (WORM) om vervolgens een jaar later de tent weer te sluiten, zoals dat het geval was bij het podium Watt en het Urban Podium.

Dinsdag 13 november wordt er gestemd over de moties en amendementen in het tweede deel van de behandeling van de begroting van 2013.

Update:
Podium Bird krijgt de waardering met subsidie die het verdient en podium Worm is gered bij de behandeling van het Cultuurplan tijdens begrotingsvergadering op het stadhuis 13 november. Mede mogelijk gemaakt door de SP. Net als onder meer de moties poppenspelers, Circus Rotterdam, Scapino, popstimulering en Rotown Live, die het haalden met een meerderheid in de gemeenteraad. Havenmuseum, Arab filmfestival en Kosmopolis werden alleen gesteund door SP en Groenlinks.