Sharon Gesthuizen: 'Uitgeprocedeerde asielzoekers niet op straat zetten'

31 augustus 2012

Sharon Gesthuizen: 'Uitgeprocedeerde asielzoekers niet op straat zetten'

Uitgeprocedeerde asielzoekers mogen niet uit de opvang gegooid worden, stelde Sharon Gesthuizen donderdag 30 augustus in Citykerk het Steiger. Zeker kinderen mogen nooit op straat komen te staan. De Pauluskerk, sinds jaar en dag voorvechter van de rechten van asielzoekers en ongedocumenteerden had Kamerleden en kandidaat-Kamerleden uitgenodigd voor een ‘Daverend Debat.’ Ongeveer tweehonderd mensen kwamen erop af.

Vluchtelingen zijn een belangrijk thema voor zowel de Kamerfractie als de Rotterdamse SP-afdeling. Samen met de kerken, het Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt, Welkom Onthaal en andere vrijwilligersorganisaties houdt de SP Rotterdam iedere maand een demonstratieve wake bij het uitzetcentrum Zestienhoven.

Publiek

'Ze verdampen niet,' stelt dominee Dick Couvée van de Pauluskerk. In Rotterdam wonen 20.000 mensen zonder verblijfsstatus, met ons en onder ons. Ze zijn gekomen voor een betere toekomst, uit lijfsbehoud, of omdat hen in het land van herkomst politieke vervolging wacht. Ze hebben geen papieren.
Couvée uitte scherpe kritiek op het regeringsbeleid, dat erop gericht is immigratie te ontmoedigen door mensen zonder verblijfsvergunning het leven zo moeilijk mogelijk te maken. Het resultaat is dat mensen leven onder onmenselijke omstandigheden. In sommige gevallen moeten ze zelfs onderduiken. De strafbaarstelling van illegaal verblijf heeft gezorgd voor een golf van onrust onder mensen. Met steun van het Oranjefonds voert de Pauluskerk campagne voor het recht op, in ieder geval, 'Bed, Bad en Brood' voor ongedocumenteerden.

Ook de Adviescommissie Vreemdelingenzaken, de International Organisation for Migration (IOM) en de nationale Ombudsman hekelden het regeringsbeleid. Opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers was het thema van de avond. Even leek het erop dat men het er van VVD tot SP over eens was dat uitgeprocedeerden die meewerken aan hun terugkeer recht houden op opvang. Volgens Cora van Nieuwenhuizen (VVD) en Mirjam Sterk (CDA) is dit al praktijk. 'Wie meewerkt, heeft nog 4 maanden recht op opvang, dat kan ook nog eens verlengd worden. Voor minderjarigen is er altijd opvang.' Ook stelde Mirjam Sterk dat een uitgeprocedeerde asielzoeker die buiten zijn schuld niet terug kan, ook mag blijven.

Sharon Gesthuizen

'Onzin,' reageerde Sharon Gesthuizen fel. 'Mensen worden in detentie gesmeten, wat voor opvang is dat? En dat buiten-schuldverhaal is gewoon niet waar. Onuitzetbaren bestaan niet, zegt deze regering, en vindt dat wie terug wil ook terug kan.' Gesthuizen kreeg bijval uit de zaal. Veel aanwezigen kennen het klappen van de zweep. Opgeroepen door Couvée ('Dit debat gaat over jullie, dus laten we het ook met jullie voeren') was ook een aantal ongedocumenteerden gekomen.

'Ik kom uit Somalië en ik kan niet terug'

'Ik kom uit Somalië,' vertelt een jonge man. 'Ik kan niet terug vanwege de oorlog, maar ik krijg ook geen verblijfsvergunning. Waar moet ik heen?' 'Opnieuw vallen mensen tussen wal en schip,' zegt Gesthuizen. 'Er ligt een uitspraak van de Raad van State dat deze groep echt niet terug kan, maar toch worden ze aan het lijntje gehouden. Dit kan niet!'
Er was ruim gelegenheid voor de mensen in de zaal om vragen te stellen. 'Heel veel mensen die meewerken aan terugkeer of die ernstig ziek zijn worden niet door het rijk opgevangen,' zegt de voorzitter van Vluchtelingenwerk Maasdelta. 'Wij doen dat wel. We proberen kosten te verhalen op het Rijk, maar dat betaalt niet.'
Burgemeesters in veel steden doen wat ze kunnen. Lof voor burgemeester Aboutaleb van Rotterdam werd echter direct de kop ingedrukt. SP-gemeenteraadslid Josine Strörmann: 'Het idee dat de Rotterdamse burgemeester onder de pet talloze illegalen helpt is onzin. Rotterdam scoort juist heel slecht op barmhartigheid. De strijd word gestreden door vrijwilligers maar nergens is subsidie voor.'