SP in gesprek met de pop en andere kunsten

31 mei 2012

SP in gesprek met de pop en andere kunsten

De Rotterdamse SP-fractie is al weken druk in gesprek met culturele instellingen; poppodia, theaters, gezelschappen en musea. SP-raadslid Josine Strörmann spreekt met hen naar aanleiding van het advies van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) aan de gemeente.

Josine De popsector krijgt de meeste klappen in Rotterdam. Na Waterfront, Watt, Heidegger en Exit dreigen nu ook poppodia als Grounds en Nieuwe Oogst hun deuren te moeten sluiten. Een nieuw succesvol podium als Bird wordt ook niet gesteund in het advies van het RRKC aan de gemeente. Als het aan de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur ligt moet er 21% bezuinigd op de kunst- en cultuursector, waarvan 64% op de Rotterdamse popsector!

Meer pop
Rotterdam heeft inmiddels geen (middel)groot podium meer en nu gaat er ook hard gesneden in de kleinere podia. De PopUnie lijkt gered, na druk van de SP in de raad die de wethouder dwong tot een mondelinge toezegging.

Volgende week gaat de SP-fractie ook in gesprek met alle participanten van de popsector en heeft andere politieke partijen gevraagd hierbij aan te schuiven. Josine Strörmann:''Er moet een oplossing worden gevonden om een fatsoenlijk popaanbod te creëren in Rotterdam, want veel is er al niet meer. We willen juist meer aanbod.'' SP en ROOD voeren hiervoor al jaren actie, onlangs nog op het Dunya Festival en met het platform Rotterdam verdient Ruimte voor Popmuziek.

Conservatief
De SP vindt het advies van de RRKC zeer conservatief. Er is weinig ruimte voor nieuwe initiatieven en er wordt gekozen voor de grote instituties en het grote publiek. De SP betreurt dit. Strörmann:''Rotterdam kent vele subculturen, samen zijn zij Rotterdam. Dat maakt een stad aantrekkelijk maar dat zie je niet terug in het advies.''

Volgens een onderzoek (Volkskrant, 23 mei 2012) is Rotterdam flink gezakt op de lijst van aantrekkelijke steden om in te wonen. Oorzaak volgens het onderzoek: te weinig cultureel aanbod. Josine Strörmann:''Rotterdam profileert zich als een internationale cultuurstad. Maar is Rotterdam eigenlijk nog wel een nationale cultuurstad?''

Havenmuseum
Niet alleen de popsector maar bijvoorbeeld ook het Onafhankelijk Toneel, Jeugdtheater Hofplein en De Gouvernestraat worden in het advies van de RRKC van de kaart geveegd. Het budget van het Havenmuseum wordt gehalveerd. Dat betekent sluiting. Geen bootjes meer in de Leuvenhaven. 'En dat in een Wereldhavenstad als Rotterdam, dat kan echt niet' volgens SP-raadslid Josine Strörmann:"Het Havenmuseum is een gezichtsbepalende attractie voor Rotterdam met bevlogen medewerkers en meer dan tweehonderd vrijwilligers". Het Havenmuseum is daarom ook een petitie gestart.

Havenmuseum zonder buitencollectie volgens RRKC
Een impressie van de Leuvehaven zonder buitencollectie van het Havenmuseum.

Evenementen
Onlangs werd ook het evenementenbeleid behandeld op het stadhuis. Het aanbod van kleine evenementen wordt kleiner in Rotterdam. De gemeente wil de nadruk leggen op 'iconische evenementen' passend bij het DNA van Rotterdam. De overdreven eisen qua beveiliging kunnen kleine en nieuwe organisatoren niet betalen en durven daarom geen vergunning meer aan te vragen wat ten koste gaat van de diversiteit van het aanbod en aantrekkelijkheid van de stad. Ook wil de SP dat bewoners meer betrokken worden, zeker als het gaat om locaties in het centrum die frequent gebruikt worden voor evenementen. Rotterdammers willen niet alleen maar 'iconische' evenementen maar ook kleinschaligheid en gezelligheid. De SP wil meer ruimte voor kleine en middelgrote evenementen en dus minder eenheidsworst. Liever vele mooie mozaïeken dan enkele luidruchtige iconen.