Sivas mag niet worden vergeten

19 maart 2012

Sivas mag niet worden vergeten

Meer dan duizend Alevieten demonstreerden zaterdag op het Schouwburgplein in Rotterdam. Uit protest tegen de door de Turkse rechter uitgesproken verjaring van de gruweldaden in de Turkse stad Sivas. Op 2 juli 1993 werden zevenendertig Alevitische kunstenaars, dichters en musici door Islamitische fundamentalisten hier levend verbrand.

Sivas
Tugba Karabulut, voorzitter van de AjN spreekt de menigte toe

De Alevitische Nederlanders kwamen uit alle delen van het land naar Rotterdam omdat ze erg boos zijn op de Turkse overheid. Deze heeft destijds niet ingegrepen en heeft zich al die jaren daarna nauwelijks ingezet om de daders te vervolgen.

Op de bijeenkomst sprak onder andere de Rotterdamse Tugba Karabulut, voorzitter van de Alevitische jongeren Nederland (AjN).
Zij stelde aan de kaak dat president Erdogan het volk nota bene feliciteerde met de verjaring. Zij vond het onacceptabel dat Erdogan in Duitsland een prijs zou krijgen ter bevordering van de democratie.

De Rotterdamse SP was ook aanwezig evenals SP-kamerlid Sadet Karabulut die namens de SP haar solidariteit betuigde.

sivas_sadet
SP kamerlid Sadet Karabulut

Na de grote protesten, ook in Duitsland, is de prijs voor Erdogan weer ingetrokken. De actie heeft dus geloond, maar de strijd is nog lang niet gestreden. De Alevieten zullen alle juridische mogelijkheden inzetten om de daders alsnog te berechten. Het bloedbad in Sivas mag niet worden vergeten.

De SP Rotterdam is met zijn werkgroep internationaal betrokken bij verschillende internationale activiteiten, o.a. rond Palestina, Syrie, Marokko, Koerdistan en Suriname.
Heeft u interesse? Mail dan met ipalm@sp.nl