SP'ers enqueteren bij WSW

21 mei 2011

SP'ers enqueteren bij WSW

Vanochtend heeft een groep SP'ers een bezoek gebracht aan het RoBedrijf aan de Schuttevaerweg in de Spaanse Polder. In februari lanceerde Emile Roemer een onderzoek onder medewerkers van de sociale werkplaatsen. Onderdeel van het onderzoek is een enquete, die ook op internet ingevuld kan worden.

Marko

Er is veel onrust bij de werkplaatsen, omdat het Kabinet forse bezuinigingen wil gaan doorvoeren. Er vallen nu al ontslagen, er zijn plaatsingsstops aangekondigd en er wordt bezuinigd op de begeleiding. De SP wil weten hoe het nu in de sociale werkplaatsen is gesteld. Het aantal ingevulde digitale enquetes stijgt elke dag.

Veel medewerkers van de sociale werkplaatsen hebben geen internet. Om dit onderzoek goed van de grond te krijgen is het daarom belangrijk dat de medewerkers ook papieren vragenlijst kunnen invullen. Vanochtend hebben een aantal groepen medewerkers van het RoBedrijf de enquêtes ingevuld. De SP'ers gaven uitleg en hielpen degene die de enquete niet zelf konden invullen. Na het invullen volgde levendige gesprekken. De werknemers lieten weten dat ze vaak met veel plezier bij het Robedrijf werken. Ze maken zich zorgen dat er straks daadwerkelijk veel mensen naar huis gestuurd worden. Want ze verwachten niet dat ze straks in reguliere bedrijven aan het werk kunnen, zoals het kabinet wil. "Dat gaat de maatschappij straks nog veel meer geld kosten. Nu zijn we aan het werk, als we thuis zitten te vereenzamen hebben we straks hele andere hulp nodig", aldus een van de deelnemers aan de enquête.

Hanny

Komende week worden nog een aantal sociale werkplaatsen bezocht om enquetes af te nemen. SP'ers die willen helpen, kunnen contact opnemen met Ineke Palm (06-51 11 10 73). Meer informatie over het onderzoek kan je vinden op de campagne-website.