Harre van der Nat lijsttrekker SP Zuid-Holland

8 november 2010

Harre van der Nat lijsttrekker SP Zuid-Holland

SP Statenlid Harre van der Nat is door de leden van de SP gekozen als lijsttrekker voor de verkiezingen van provinciale staten op 2 maart 2011. Tijdens de regioconferentie, die zaterdag in Rotterdam plaatsvond, stelden afgevaardigden van de SP-afdelingen in Zuid-Holland de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma vast.

Meer over Harre en de hele kandidatenlijst is te lezen op de website van de SP in Zuid-Holland.

In de top tien van de lijst koos de conferentie twee Rotterdamse kandidaten. Nummer acht is Esther Zwaan van het Noordereiland. Zwaan is werkzaam als jeugdbeschermer bij bureau jeugdzorg. Nummer negen is Statenlid Wiel Senden uit Schiebroek. Senden is sinds 2007 statenlid. Hij is van beroep hydrogeoloog. Senden is actief bij de SP sinds de oprichting van de partij. Op het moment is hij tevens bestuurslid van de afdeling Rotterdam.

De afgevaardigden op de regioconferentie voerden een geanimeerde discussie over het SP programma voor de komende vier jaar. Veel van de 250 wijzingsvoorstellen die de afdelingen op het programma indienden werden overgenomen door de programma commissie. Ook de afdeling Rotterdam had een actieve inbreng en veel van onze voorstellen werden overgenomen of aangenomen door een meerderheid van de conferentie. Zo ook het Rotterdamse voorstel voor gratis openbaar vervoer voor 65-plussers in Zuid-Holland.

De kersverse lijsttrekker Harre van der Nat gaf in zijn slottoespraak aan dat SP er klaar voor is om mee te besturen in de provincie. "Deelname aan het college is voor mij de inzet." Tegelijkertijd is duidelijk dat de verkiezingen op 2 maart vooral ook gaan over het nieuwe kabinet en of de coalitie van VVD-CDA-PVV er in slaagt om via de Provinciale Staten een meerderheid te behalen in de eerste kamer.

Regioconferentie

De campagne die de SP gaat voeren zal zich dan ook zeker richten tegen het kabinetsbeleid. Van der Nat: "Nederlands rijksten zijn afgelopen jaar nog rijker geworden. Dat blijkt uit de jaarlijkse telling van zakenblad Quote, die afgelopen woensdag de bekende lijst van de vijfhonderd rijksten van Nederland publiceerde. Tegen iemand die rijk is heb ik niets, die mogen van mij ook op de SP stemmen. Maar tegen diegene die ervoor gezorgd hebben dat er niets aan de hypotheekrenteaftrek wordt gedaan, val ik wel uit. VVD, CDA en PVV zorgen er, met de plannen van het huidige kabinet, voor dat gewone mensen alleen maar in moeten leveren. Deze partijen maken de kloof enkel groter."