Wethouder Dierenwelzijn mét portefeuille

28 oktober 2010

Wethouder Dierenwelzijn mét portefeuille

Alexandra van Huffelen (D66) wordt de eerste echte Rotterdamse wethouder van Dierenwelzijn en Stadsnatuur. Als het aan de SP fractie ligt wordt zij geen wethouder zonder portefeuille, maar eentje met een eigen budget.

SP raadslid Leo de Kleijn diende gisteren een voorstel in om in de begroting van 2011 alvast een bedrag van 100.000 euro te reserveren voor het nieuw op te zetten beleid. En om voor de jaren daarna "de portefeuille te voorzien van een gevulde portefeuille ter uitvoering van het beleid Dierenwelzijn en Stadsnatuur".

De Rotterdamse SP ijvert al veel langer voor een actief gemeentelijk dierenwelzijnsbeleid, dat er nu eindelijk lijkt te komen. In 2004 schreef de fractie, samen met de toenmalige Stadspartij een nota die nog steeds zeer actueel is.

In het verkiezingsprogramma voor 3 maart 2010 pleitte de SP daar opnieuw voor: "In onze stad wonen veel huisdieren én dieren in de vrije natuur. Dierenwelzijn zou voor het gemeentebestuur van Rotterdam een belangrijke en serieuze taak moeten zijn. Die taak is de afgelopen jaren sterk verwaarloosd. De SP pleit al jaren voor een goed doortimmerd dierenwelzijnsbeleid. Na jaren aandringen is er nu een officiële klankbordgroep dierenwelzijn."

In december praat de gemeenteraad over de aanbevelingen van deze klankbordgroep en kan de wethouder aan de slag. Met een gevulde portemonnee, vindt de SP.