SP: Stop gesponsorde programma's

21 april 2010

SP: Stop gesponsorde programma's

De gemeente Rotterdam moet terughoudend zijn als het gaat om het sponsoren van programma's op radio en tv en uitingen in andere media. In ieder geval moet het de kijker volstrekt duidelijk zijn wie de afzender van de boodschap is. De SP gaat er volgende week over in debat in de raad.

sponsoring door de gemeente

De gemeente Rotterdam koopt met enige regelmaat programma's in, onder andere op RTV Rijnmond. In deze programma's komt het gemeentelijk beleid aan de orde. De SP vindt dat het gemeentebestuur daar terughoudend in moet zijn. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Voor je het weet is zo'n programma politieke propaganda.” Als het gaat om voorlichting, of om politiek onomstreden dingen als het nut van sporten, of wanneer belangrijk gemeentebeleid wijzigt, dan zou betalen voor ruimte in de media te overwegen zijn.

Maar het moet dan wel volkomen helder zijn dat de gemeente de afzender van de boodschap is. Op de gemeentepagina's die worden ingekocht bij weekblad De Echo is dat duidelijk, op tv veel minder. Te denken valt aan iets dat op Postbus 51 lijkt, met een duidelijke begin- en aftiteling op een vast tijdstip. De Kleijn: “De raad moet er morgen duidelijkheid over verschaffen hoe ver de gemeente hierin kan gaan.”