Een beter Rotterdam voor hetzelfde geld!

29 oktober 2009

Een beter Rotterdam voor hetzelfde geld!

Vandaag presenteerde de SP haar alternatieve begroting voor 2010: Een beter Rotterdam voor hetzelfde geld (PDF). In de alternatieve begroting laat de SP zien dat het uitvoeren van haar plannen voor Rotterdam mórgen al kan beginnen, en dat de ideeën van de SP haalbaar en betaalbaar zijn. De SP kiest in haar begroting onder andere voor 2000 nieuwe banen in de Rotterdamse buurten en voor meer armoedebestrijding, voor het investeren van 100 miljoen in het opkopen van woningen van huisjesmelkers, en voor het eerlijker verdelen van de lokale belastingen. De begroting wordt de komende weken in de gemeenteraad besproken.

Het huidige Rotterdamse gemeentebestuur van PvdA, CDA en GroenLinks maakt vaak verkeerde en rechtse plannen, vindt de SP. Betaalbare woningen worden gesloopt, en er worden dure huizen en prestigeprojecten gebouwd waar geen Rotterdammer op zit te wachten. Overal worden camera's opgehangen en samenscholingsverboden ingesteld, maar in jongerenwerk en -voorzieningen wordt niet geïnvesteerd. Projectontwikkelaars krijgen vanwege de crisis een blanco cheque van 200 miljoen euro van de gemeente, terwijl mensen in de bijstand steeds verder erop achteruit gaan en geen enkele kans krijgen op fatsoenlijk betaald en zinvol werk.

De SP wil dat anders. We willen schrappen in rechtse hobby's als de EDBR, snoepreisjes naar het buitenland, topsalarissen bij bedrijven waarvan de gemeente eigenaar is, en kredieten voor projectontwikkelaars om hun dure nieuwbouw overeind te houden. We willen investeren in werkgelegenheid voor Rotterdammers, in armoedebestrijding, in betaalbare huisvesting, in jongerenwerk en -voorzieningen, in betaalbaar openbaar vervoer, en in echte zeggenschap voor Rotterdammers. We kiezen voor eerlijkere lokale belastingen, waardoor gewone Rotterdammers er 150 euro per jaar op vooruit gaan. Dat kunnen we allemaal mórgen al doen. In haar alternatieve begroting geeft de SP daarom een uitgebreid en onderbouwd overzicht van zaken die wij willen veranderen als wij deze stad besturen, en hoe we dat gaan betalen.

Enkele van onze plannen voor 2010:

• We verlagen de afvalstoffenheffing naar 120 euro per jaar, en verhogen de lokale belastingen voor grote bedrijven. Daardoor gaan gewone Rotterdammers er 150 tot 200 euro per jaar op vooruit.
  • We investeren extra in armoedebestrijding: we helpen mensen uit de schulden te komen en zorgen dat iedereen krijgt waar ze recht op hebben. Het Vervoer op Maat maken we gratis en we geven minima korting in het openbaar vervoer.
  • We creëren 2000 extra nuttige banen in de Rotterdamse buurten, om mensen aan het werk te helpen en werk te doen wat nu blijft liggen: in buurthuizen, als concièrges op scholen, en in het onderhoud van de buurten.
  • We zorgen voor goed jongerenwerk en jongerenvoorzieningen in iedere wijk, ook om te voorkómen dat jongeren in de problemen raken. Discriminatie op de arbeidsmarkt en in het uitgaansleven pakken we aan.
  • We investeren honderd miljoen euro om woningen van huisjesmelkers in de oude wijken op te kopen en op te knappen. Malafide huisbazen en bemiddelingsbureaus pakken we hard aan. We zorgen ervoor dat Rotterdammers minder energie gaan gebruiken, door bijvoorbeeld betere isolatie.
  • We bezuinigen niet op Diergaarde Blijdorp, het Plaswijckpark, en de Brede Scholen, maar investeren daar juist in.
  • De vergoeding voor gemeenteraadsleden gaat omlaag en snoepreisjes worden geschrapt. Op de lobby van grote bedrijven wordt bezuinigd. De deelgemeenten worden afgeschaft, wat uiteindelijk 35 miljoen oplevert. We snijden in dure externe adviseurs en in de ontspoorde kosten van gemeentelijke ICT-projecten.

Download de alternatieve begroting 'Een beter Rotterdam voor hetzelfde geld' (PDF)
SP presenteert kandidatenlijst en alternatieve begroting (29-10-2009)