Dubbel inburgeren? Beetje dom!

31 juli 2009

Dubbel inburgeren? Beetje dom!

Inburgeraars die voor 2007 certificaat hebben behaald worden door de gemeente opnieuw opgeroepen om een cursus inburgering te doen. Zonder te kijken of de persoon in kwestie een examen heeft gehaald op een bepaald niveau, zelf nog aanvullend Nederlandse les heeft gevolgd of inmiddels meedraait in een (betaalde) baan. Dat niveau bepalen valt nog niet altijd mee omdat op veel voor 2007 uitgegeven certificaten gegevens ontbreken over het behaalde niveau, het vakkenpakket en de behaalde cijfers. De SP wil - voorgesteld in schriftelijke vragen - dat er snel een einde gemaakt wordt aan deze verwarring.

SP-fractievoorzitter Theo CoskunDe mensen die nu opnieuw worden opgeroepen zijn degenen die voor 1 januari 2007 hun inburgeringscertificaat hebben gehaald. Tot die tijd was het voldoende om de inburgeringslessen bij te wonen. Sommigen deden examen op een bepaald niveau, anderen niet. Na 2007 is het echter verplicht de cursus op een bepaald, getoetst, niveau af te ronden eer men officieel ingeburgerd verklaard is. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun: "Je kan je afvragen of je mensen die in de veronderstelling waren dat ze aan al hun verplichtingen voldaan hadden, weer moet opzadelen met zo'n cursus. Ze hebben er niet om gevraagd, tenslotte, om aanscherping van de regels. Als de regels voor het rijbewijs worden veranderd hoeft toch ook niet heel Nederland opnieuw af te rijden?"

De SP is er voorstander van dat mensen die inburgeren op een bepaald basisniveau de taal spreken. De opleidingscentra die de cursussen verzorgden adviseerden daar ook over aan de cursisten. Een heel aantal van hen deed dan ook een vervolgcursus Nederlands of verbeterde de taalvaardigheid via vrijwilligerswerk, een betaalde baan of in de dagelijkse praktijk. Coşkun: "Ik wil dat de gemeente beter nagaat wat de cursisten in de tussentijd hebben gedaan en hoe ze meedraaien, al dan niet met een baan, alvorens ze weer de schoolbanken in te sturen."

Een eerste hulpje bij het bepalen van het niveau van de individuele kandidaten - en dus het bepalen of het zinnig is iemand op te roepen voor een vervolg of niet - is het beoordelen van het indertijd behaalde niveau, het vakkenpakket en de cijferlijst van de inburgeraar. Nu blijkt dat die gegevens in veel gevallen niet zijn meegegeven bij het uitgereikte inburgeringscertificaat. De SP vermoedt dat het om tientallen mensen gaat, die niet kunnen bewijzen op welk niveau ze ingeburgerd zijn. De SP vindt dat deze gegevens snel boven water moeten komen, zodat het Inburgeringsloket gerichter mensen op kan roepen. Coşkun: "Door geen maatwerk te leveren maar bulkoproepen te doen, jaag je mensen onnodig de gordijnen in. De inburgering verliep al niet zo vlot de afgelopen jaren door nieuwe wetgeving en een bureaucratisch inburgeringsloket. Laten we dat loket en de onderwijsinstellingen niet verstoppen met mensen die geen cursus meer nodig hebben."