De Fabriek verdient goede huisvesting

16 juli 2009

De Fabriek verdient goede huisvesting

Stichting De Fabriek, collectieve werkplaats van creatieve ondernemers kwam van de week in de problemen omdat Toezicht Gebouwen van dS+V het pand waarin ze werken gevaarlijk en brandonveilig acht. De SP roept het college in schriftelijke vragen op zich in te spannen om de 35 leden van de stichting snel onder te brengen in een pand dat wel aan de veiligheidseisen voldoet.

logo De Fabriek

De SP vindt creatieve broedplaats-initiatieven zoals Stichting De Fabriek van groot belang voor Rotterdam en wil er bij het college op aandringen al het mogelijke in het werk te stellen om het voortbestaan van De Fabriek mogelijk te maken. Op 31 augustus loopt het tijdelijk contract met de huurders af. SP-raadslid Leo de Kleijn: “Ik wil dat de gemeente tot die tijd bijspringt om het pand weer veilig genoeg te krijgen om in te werken. Het gaat hier wel om de bedrijfsvoering en broodwinning van 35 Rotterdammers!”

Op dit moment is de stichting in onderhandeling over twee alternatieve locaties om na augustus de bedrijfsvoering voort te kunnen zetten. Eén daarvan is een schoolgebouw in Overschie, eigendom van het OBR. De Kleijn: “Ik wil dat de gemeente een beetje voortmaakt, want anders moet De Fabriek voor een tweede keer op stel en sprong verhuizen naar een nieuwe locatie. Als de gemeente Rotterdam zo veel middelen uittrekt voor de Creative Factory op Zuid, dan kan er ook wel wat af voor deze creatieve Fabriek.”

Het ligt een beetje in de aard van de creatieve broedplaats-initiatieven dat er minder wordt gelet op vergunningen en regelgeving. Vaak is de expertise ook niet aanwezig. De Kleijn: “De gemeente Amsterdam heeft een handleiding brandveiligheid voor broedplaatsen op laten stellen, die zowel door creatieve ondernemers als door gemeentelijke diensten gebruikt wordt. Rotterdam hoeft die alleen maar te copy-pasten om gevaarlijke situaties als bij De Fabriek in de toekomst te voorkomen.”

De website van De Fabriek