Eerst uitspraak rechter, dan pas bloemen brengen

24 juni 2009

Eerst uitspraak rechter, dan pas bloemen brengen

Vorige week feliciteerden de heren Kuzu en Van Heemst, beide lid van de Rotterdamse PvdA-fractie, Nora Storm met haar vrijspraak in het onderzoek naar mogelijke fraude die ze zou hebben gepleegd. Veel te voorbarig, en bovendien gestoeld op vertrouwelijke informatie vanuit het openbaar ministerie. Dit roept de nodige vragen op, die de SP morgen tijdens de raadsvergadering beantwoord wil zien.

Rozen in Kliko

De SP is van mening dat gemeenteraadsleden een voorbeeldfunctie hebben. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun: “Het is dan ook volstrekt ongepast om een juridisch onderzoek te verstoren met voorbarige uitspraken over schuld of vrijspraak. Door dat te doen schaad je de betrokkenen. Ik wil dan ook dat burgemeester Aboutaleb Van Heemst en Kuzu aanspreekt op dit gedrag en dat er over gesproken wordt in het presidium vrijdag.”

De SP wil verder weten hoe deze zaak is opgepakt binnen de driehoek politie-justitie-burgemeester en hoe men misstappen in de toekomst gaat vertonen. Tot slot is niet alleen de ontvanger van de subsidie onderwerp van het justitieel onderzoek, ook de subsidieverstrekker in zijn rol als toezichthouder is dat. Coşkun: “Ik wil dan ook weten of er Rotterdamse gemeenteambtenaren betrokken zijn geweest bij het lekken van justitiële informatie naar de PvdA-fractie.”

De SP verwacht dat een groot deel van de antwoorden morgen al gegeven kunnen worden. Bekeken wordt daarna of de zaak nog verder behandeld moet worden in de commissie Bestuur Veiligheid en Middelen (BVM).