Kleine toezegging minister in spoedoverleg over C2000

14 mei 2009

Kleine toezegging minister in spoedoverleg over C2000

Minister Guusje Ter Horst gaat alsnog serieus kijken of snelle oplossingen mogelijk zijn voor de technische problemen bij het door de bewoners aangedragen alternatief voor een C2000-mast op de Essenburgersingel. Deze toezegging kwam na aandringen van SP-kamerlid Ronald van Raak in een spoeddebat over de C2000-mast. In een korte woordenwisseling na het debat met een aantal bewoners zegde de minister toe dat de bewoners hierbij in een open gesprek hun expertise mogen inbrengen. Een en ander mag wel niet meer dan enkele dagen kosten.

Alle argumenten die de minister eerder inbracht tegen de alternatieve locatie van de bewoners, de Sporendriehoek, zijn stuk voor stuk door onafhankelijk onderzoek verworpen. Nu klampt de minister zich nog vast aan een laatste technisch argument, het zogenaamde handover-probleem, het overschakelen naar andere netwerken. Dit probleem zou groter zijn bij de Sporendriehoek dan op de Essenburgersingel. Volgens de expert van de bewoners is dit een oplosbaar probleem. Dat wordt nu nogmaals bekeken waarbij deze expert zijn kennis kan inbrengen.

SP Tweede-Kamerlid Ronald van RaakIn het Kamerdebat ging het vooral om de onzorgvuldigheid van de procedure. Van Raak: “Het is uniek dat de Kamer praat over één mast. Maar we spreken vandaag ook over goed bestuur. Een bewoner vertelde: ‘We zijn van huis uit geen type om te demonstreren, maar de minister wil haar zin doordrukken, terwijl wij heel serieus alternatieven hebben aangedragen. We voelen ons geschoffeerd.’ Dat kan ik me voorstellen.” Ook andere woordvoerders vonden dat extra zorgvuldigheid hier juist geboden was omdat de C2000-masten vergunningloos zijn en de gewone rechtsbescherming dus ontbreekt. Het is hier niet goed gegaan met de democratie. De bewoners voelen zich ongehoord, de wethouder was niet op de hoogte, de deelgemeente voelt zich voor een voldongen feit gesteld en de gemeenteraad heeft bijna voltallig haar ongenoegen uitgesproken over de gang van zaken.

De minister moest erkennen dat er fouten waren gemaakt met de procedure, vooral in het begin. Ze vond het gelijk belangrijk te benadrukken dat bewoners hier niet over gingen. Maar als er een even goed technisch alternatief zou zijn voor de Essenburgersingel waar bewoners zich beter in kunnen vinden, had dat ook haar voorkeur. Dat technisch gelijkwaardige alternatief was er volgens haar niet. Op aandringen van Van Raak was ze uiteindelijk bereid nog een keer goed te kijken naar de technische problemen van het alternatief. Dat moest dan wel gebeuren door de Voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN). Een club die volgens Van Raak tegelijk de belanghebbende is: "Het is als een slager die zijn eigen vlees keurt." Hij had daarom liever gezien dat er een onafhankelijke instelling op gezet was. Het is ook de vraag of de vtsPN ontvankelijk is voor de expertise van de bewoners. Dat zal in het gesprek moeten blijken. De Rotterdamse SP houdt hierover de komende dagen nauw contact met de bewoners.

C-2000 mast: Guusje de macht, de bewoners het gelijk
Hier past geen mast