Buurten in Bedrijven: RET

2 maart 2009

Buurten in Bedrijven: RET

De SP-fractie gaat elke maand op bezoek bij een ander bedrijf in Rotterdam, dit keer gingen de SP-ers buurten in bedrijven bij de RET.

De RET is een bedrijf dat niet alleen bus-, tram- als metrovervoer voor de reizigers regelt, maar ook zorgt voor de sociale veiligheid binnen dat openbaar vervoer en alle infrastructurele projecten en producten. Sinds 1 januari 2007 is de RET verzelfstandigd tot NV. Op alle niveaus van de organisatie is ingegrepen, is er bezuinigd en zijn er 'onrendabele' buslijnen en haltes verdwenen en zijn samenwerkingsverbanden met derden aangegaan. De RET heeft vierduizend mensen in dienst.

SP-fractie met de OR-leden

De SP-raadsleden spraken met OR-leden Henk van der Maden, Perry Koster en oud OR-lid Fred van der Neut (nu directie adviseur) over onder meer de verharding, agressief gedrag van reizigers naar RET-personeel. De samenwerking met de politie is gelukkig optimaal, agenten zijn zeer snel ter plaatse. Ze vinden het jammer dat de RET zoveel met handhaving bezig moet zijn. Ook waren ze er het over eens dat de ondermaatse sociale hulpverlening (te weinig geld) debet is aan de verharding van de samenleving. Er zijn ook positieve ontwikkelingen; in vergelijking met Amsterdam hebben ze de grafitti-overlast veel beter onder controle door vooral meer cameratoezicht. Tenslotte werd uitgebreid gesproken over aanbesteden en de negatieve gevolgen van marktwerking en de inbesteding van het het busvervoer van de RET, nu in handen van Stadsregio Rotterdam. Meer informatie en uitleg op het weblog van Leo de Kleijn.

Big RET is watching you

Hierna bracht de SP-ers een bezoekje aan de Centrale Verkeersleiding (CVL) waar metro, tram, bus, mens en materieel 24 uur per dag worden begeleid. Met 1300 camera's wordt er op alle metrostations en Centraal Station een oogje in het zeil gehouden. Een fenomeen met de komst van chipkaart is het intrappen van de poortjes. Agressie en vandalisme van reizigers worden geregistreerd. De politie maakt vaak gebruik van de videobeelden.

Theo en Leo in gesprek met trambestuurder
Theo en RET-er Fred in gesprek met trambestuurder

De fractieleden dronken koffie met trambestuurders, controleurs en onderhoudsmedewerkers bij eindhalte Nesserdijk en halte Willemsplein. Volgens de controleurs die zij spraken zou 20 tot 50 % van de reizigers geen geldig vervoersbewijs bij zich dragen. Een beveiliger van Securicor, een student met bijbaan, klaagde over korting op zijn salaris terwijl het er niet leuker op wordt op de tram. Medewerkers waren over het algemeen wel te spreken over de goede CAO die de RET hen biedt.
Theo en Leo beloofden Fred een dagje mee op pad te gaan als conducteur.

Theo in gesprek met onderhoudmedwerkers
Theo in gesprek met onderhoudsmedwerkers

Tenslotte hadden Theo, Leo en Josine een afspraak met RET-directeur Pedro Peters. Er werd gesproken over de verwikkelingen met de Stadregio en de niet te vermijden kredietcrisis en onderhandelingen met banken. Met trots vertelde Pedro dat de RET en het Havenbedrijf samenwerken aan de realisatie van de Stadsferries die kriskras van Vlaardingen door Rotterdam (vijftien haltes van Pernis via Katendrecht tot Beverwaard) richting Krimpen over de Maas een nieuwe vorm van betaalbaar openbaar vervoer gaan vormen. Verder kwam Park & Ride (auto parkeren en verder met het OV de stad in) nog ter sprake dat valt en staat met het doortrekken van de metrolijnen naar de randen van de stad waar de files beginnen. Verder zit er nog een metrolijn naar het nieuw te bouwen Feijenoord Stadion en een nieuwe tramlijn naar Ridderkerk in de koker van de RET. Veel plannen en ideeën die geheel of gedeeltelijk afhankelijk zijn van investeringen van het Rijk.

Op visite bij Pedro Peters