Baljeu heeft eigen graf gegraven

17 oktober 2007

Baljeu heeft eigen graf gegraven

Het rapport van de onderzoekscommissie Museumparkgarage zou voor wethouder Baljeu aanleiding moeten zijn om ander werk te zoeken, vindt SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. 'Baljeu is met de verkeerde mensen doorgegaan en heeft ieder advies voor een meer krachtige sturing in de wind geslagen. Daarmee is ze medeverantwoordelijk geworden voor de problemen en heeft ze door haar ernstige nalatigheid als bestuurder met deze Blunderput haar eigen graf gegraven.'

Jeanette Baljeu

Cornelissen: 'De SP-fractie is onder de indruk van het werk van de ‘onderzoekscommissie Museumparkgarage’ en bedankt de leden voor de zorgvuldige, gedegen en betrouwbare wijze waarop ze haar onderzoek heeft uitgevoerd en gerapporteerd. Volgens de SP-fractie is in de vorige collegeperiode door de wethouders Pastors, Hulman en Bolsius onvoldoende leiding gegeven aan dit miljoenenproject. Omdat onduidelijk was wie verantwoordelijk was voor de bouw van de Museumparkgarage is het volledig uit de hand gelopen. De kosten zijn van 48 miljoen naar 103 miljoen Euro opgelopen en er is een vertraging van jaren ontstaan.'

In mei 2006 trof de nieuwe wethouder Baljeu de bouw van de Museumparkgarage aan als erfenis in haar takenpakket. Toen haar en haar collega’s vervolgens gemeld werd dat er grote problemen waren bij de realisatie van deze garage heeft ze wel geroepen: ‘Hee, een lijk in de kast’, maar in plaats van helder en kordaat het lijk op te ruimen en de daders op te sporen is ze met alle mogelijke verdachten doorgegaan en heeft ze elk advies voor krachtige sturing in de wind geslagen. Daarmee is ze medeverantwoordelijk geworden voor de problemen en heeft ze door haar ernstige nalatigheid als bestuurder met deze Blunderput haar eigen graf gegraven.

De Rotterdamse blunderput

Bovendien heeft ze in juni en juli 2007 de raad willens en wetens verkeerd geïnformeerd over het ontwerp van de garage en de contracten met de aannemer. Door deze hoofdzonde tegen de parlementaire democratie kan het niet anders dan dat de gemeenteraad van Rotterdam haar 15 november 2007 zal adviseren een andere baan te zoeken.

De SP wil dat debat graag al volgende week met het college voeren, want na de zorgvuldige en maandenlange voorbereiding door een deel van de gemeenteraad is het niet nodig om dat werk nog eens over te doen en nog vier weken te wachten. Zowel wethouder Baljeu als de Rotterdammers hebben recht op een snelle, heldere en kordate reactie van de gemeenteraad van Rotterdam.

Nog lang geen feest rond blunderput