Geen zwarte toekomst voor het witte doek

20 maart 2007

Geen zwarte toekomst voor het witte doek

Theo CornelissenTheo Cornelissen, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad en vice-voorzitter van de commissie Jeugd, Onderwijs & Cultuur, maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van de bioscopen in het centrum van de stad.

‘Het kan toch niet zo zijn dat we een wereldberoemd filmfestival hebben, het IFFR, maar geen zalen in het centrum? Want over twee jaar staat Lantaren/Venster, waar het IFFR 36 jaar geleden begon, op de Kop van Zuid. Aan de overkant van de Erasmusbrug dus.’

Over twee jaar is Lanteren/Venster dus uit het centrum verdwenen. Bovendien is Cinerama dan gesloopt. Scala, Lumière, Roxy, Arena en andere zalen zijn al jaren dicht. Die zalen zijn in 1996 vervangen door Pathé-Schouwburgplein. Maar die bioscoop heeft te maken met hevige concurrentie van Pathé-De Kuip op Zuid en dreigt elk moment om te vallen. Cornelissen: ‘Het kan niet zo zijn dat we straks voor elke film de brug over moeten. Films zijn onlosmakelijk verbonden met het moderne culturele leven. We gaan er dus achteraan om van het college van B&W te horen of ze nog beleid gaan ontwikkelen om de zwarte toekomst voor het witte doek te keren.’