Schriftelijke vragen ter beantwoording

Betreft: metrobrand station de Akkers

Rotterdam, 29 november 2006,

Geacht college,

Onlangs stelde directeur Pedro Peters van de RET in het ADRD dat er weliswaar veel problemen zijn bij de RET, maar dat veel van die problemen ‘pure overmacht’ zijn. Hij noemde specifiek de brand bij metrostation De Akkers. Uit informatie die de SP-fractie onder ogen is gekomen blijkt echter dat vooral in de nasleep van de brand niet zomaar van overmacht kan worden gesproken.

Van die brand werd om 23.49 uur melding gemaakt. De drie CTS’ers, personeel dat valt onder de Centrale Verkeersleiding en dat in het geval van calamiteiten (‘verstoring van het exploitatieproces’) moeten optreden, ter plekke hadden geen zogenaamde VOP bevoegdheid en waren daarom niet bevoegd voor het testen en aarden van de derde baan. Werkzaamheden die noodzakelijk zijn voordat mensen op het spoor met hun werk kunnen beginnen. Er moest daarom een elektrotechnische veiligheidskundige van huis komen om die werkzaamheden uit te voeren. Deze was pas om 00:35 uur ter plaatse. Pas om 01:30 uur was men de brand meester.

De kern van het probleem is de bevoegdheid van de drie CTS’ers ter plekke. De bevoegdheid tot testen en aarden van de baan krijgt men na een opleiding van twee dagen in Amersfoort– de bevoegdheid blijft in stand als jaarlijks meegedaan wordt aan een eendaagse opfrissingcursus. Toen die CTS’ers werden ondergebracht bij de Centrale Verkeersleiding is toegezegd dat ze allemaal een adequate opleiding zouden krijgen. Nu blijkt dat ze die opleiding nog niet hebben gehad. Daardoor zijn de bluswerkzaamheden in de nacht van 31 oktober op 1 november ernstig vertraagd. Die vertraging heeft enorme gevolgen gehad voor de omvang van de schade.

In het ADRD van 29 november stelt Peters nog dat onderzoek wordt gedaan naar de brand. In de Metro van dezelfde dag stelt een van zijn woordvoerders het tegenovergestelde.

De SP-fractie is bezorgd over de toestand bij de RET. Ik heb de volgende vragen:

• 1. Is het college op de hoogte van het feit dat niet alle CTS’ers voldoende bevoegd zijn om hun werk goed te doen? Zo ja, wat vindt het college hiervan? Zo nee, waarom niet?
  • 2. Is het college op de hoogte van het feit dat door de ontbrekende bevoegdheden van CTS’ers tijdens de brand op metrostation De Akkers slechts met grote vertraging met de bluswerkzaamheden kon worden begonnen? Wat vindt het college hier van?
  • 3. Zijn door de vertraging personeel en andere betrokkenen (zoals direct omwonenden) in gevaar gebracht? Zo ja, op welke manier?
  • 4. Is het college van plan zo snel mogelijk actie te ondernemen om de veiligheid bij de RET te vergroten door zorg te dragen voor adequate opleiding van CTS’ers? Zo ja, hoe gaat het college dat aanpakken? Zo nee, waarom niet?
  • 5. Wil het college toezeggen dat er zo snel mogelijk door een onafhankelijk onderzoeksbureau onderzoek wordt gedaan naar de gebeurtenissen tijdens de brand op metrostation De Akkers? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Leo de Kleijn