Debat Bouwen aan de Toekomst

20 november 2006

Debat Bouwen aan de Toekomst

Paulus JansenIn het Nederlands Archtectuur instituut vond afgelopen donderdag een debat plaats, georganiseerd door studenten Technische Bedrijfskunde van de Hogeschool Rotterdam. De tweedejaarsleerlingen sloten hun project “Kwaliteitszorg in de bouw” af met een miniconferentie.

Met de huidige campagne en de politieke strijd had deze dag niets te maken, maar het thema ‘communicatie en techniek’ bleek een schot in de roos te zijn, zowel voor de studenten als de voor de gasten.

SP’er Paulus Janssen, raadslid in Utrecht en kandidaat voor de Tweede-Kamerverkiezingen, was uitgenodigd om samen met Gijs Weenink(directeur van de DebatAcademie, deelnemer internationale debattoernooien, voorheen gemeenteraadslid in Amsterdam voor het CDA) de stelling te verdedigen dat communicatieve vaardigheden in de bouwsector belangrijker zijn dan technische vaardigheden.

Roderik van den Bos (oprichter stichting Eloquentia, finalist Pythische spelen) en Jeannette Baljeu (Rotterdamse VVD wethouder voor verkeer, vervoer en organisatie) bestreden deze stelling te vuur en te zwaard. ‘Wat heeft de bouwsector er aan dat er urenlang vergaderd wordt over randzaken. Er is er maar een de baas tijdens een bouwproject, en dat is degene die bouwt. Die heeft er immers verstand van. Overheid, gemeente, klanten en aannemers hebben zich maar te schikken naar de kunst van het bouwen.’

Paulus Janssen en Gijs Weenink gaven helder repliek. ‘Juist door kundig communiceren zorg je voor een goed product, zodat er geen onnodige vertragingen worden opgelopen dat uiteindelijk kostenreducerend is. Bovendien zijn alle partijen uiteindelijk tevreden. Wat heb je aan een huis dat weliswaar goed gebouwd is maar waar niet in gewoond kan worden omdat het niet aan de eisen en de wensen voldoet? Door goed, helder en kundig te overleggen met elkaar voorkom je dit’

De studenten luisterden geboeid en aandachtig naar dit professioneel gevoerde debat met een mooi theatergehalte. De interrupties van beide partijen waren vilein, steekhoudend en strak. Voor het debat waren meer leerlingen tegen de stelling. Na het debat bleken er toch wat leerlingen overgehaald te zijn om met de stelling in te stemmen. Roderik van den Bos en Jeannette Baljeu namen hun verlies sportief op: ‘Goede argumenten zijn argumenten waar je het mee eens bent.’

Paulus Janssen was achteraf erg tevreden over dit debat. ‘In deze campagnetijd voer je niets anders dan debatten met politiek geladen onderwerpen. Dit onderwerp was een welkome afwisseling, met een sterk thema en sterk deelnemersveld. Vooral de raakvlakken met mijn oude beroep (ingenieur) en mijn portefeuille vond ik geweldig. Daarnaast is een inhoudelijk debat met goede debaters erg leuk om te doen. En uiteindelijk hebben we het debat gewonnen!’