Wordt de stadsbibliotheek geprivatiseerd?

1 juni 2006

Wordt de stadsbibliotheek geprivatiseerd?

De SP fractie in de Rotterdamse raad stelde aan wethouder Kaya (GroenLinks) vragen over zijn plannen met de stadsbibliotheek. De fractie vernam namelijk dat een flink deel van een afdeling van de bibliotheek, de afdeling Mobiele Collecties, opgeheven wordt en dat hun werk (deels) uitbesteed gaat worden aan Probiblio in Hoofddorp.

De afdeling Mobiele Collecties verzorgt de levering van boeken en veel ander materiaal aan scholen en instellingen voor ouderen, zieken en gehandicapten. Door jarenlange contacten weten zij precies wat de wensen van hun klanten zijn. Bij overheveling van deze taken dreigt verschraling van het aanbod. Er is bij de dienstverlening van Probiblio minder sprake van maatwerk en een aantal zaken kan Probiblio niet leveren, zoals: Sint- en kerstboeken en eenvoudige boeken voor moeilijk lezende volwassenen.

De fractie wilde van Kaya weten waarom een deel van de afdeling Mobiele Collecties wordt opgeheven. Bovendien vraagt de SP zich af of we hier te maken hebben met een eerste bezuinigsstap op weg naar het privatiseren van onze stadsbibliotheek. De fractie wil weten of de wethouder inderdaad van plan is de bibliotheek te privatiseren, en zo ja, of hij bereid is om deze privatisering in een zeer vroeg stadium aan de gemeenteraad voor te leggen zodat er tijdig een politiek debat over kan worden gevoerd.