SP: 'Te weinig aandacht voor referendum Europese grondwet'

5 december 2005

SP: 'Te weinig aandacht voor referendum Europese grondwet'

Rotterdam, 12 mei 2005

Aanstaande zaterdag 14 mei trapt de SP om 12 uur op de centrummarkt haar Rotterdamse campagne tegen de Europese grondwet af. Marktbezoekers kunnen bij de SP-stand de komende weken iedere zaterdag in een stemhokje een stemwijzer doen. Omdat de grondwet een erg moeilijk document is, vreest de partij voor een lage opkomst als de Rotterdammers niet de kans krijgen zich goed te verdiepen in het verdrag. Desondanks wilde de raad geen debat organiseren op het stadhuis en worden er geen verkiezingsborden geplaatst om posters te plakken. Daarom voert de SP zelf wel een grote campagne rond de grondwet.

De partij verspreidt onder meer een folder huis-aan-huis met tien redenen om op 1 juni tegen de grondwet te stemmen. Later deze maand wordt samen met GroenLinks een debat georganiseerd. Voor de SP zijn de gebrekkige democratie in Europa, de marktwerking in de publieke sector en de uitbreiding van de defensiemacht die in deze grondwet in beton gegoten worden, redenen om op te roepen tegen deze grondwet te stemmen.

Rotterdams SP-secretaris Kevin Levie: “Als de Europese grondwet wordt aangenomen, zal deze van grote invloed zijn op Nederland en Rotterdam. Het is dus belangrijk om een mening te vormen over de grondwet, maar de gemeente en de landelijke overheid geven de Rotterdammers weinig mogelijkheden om zich in het onderwerp te verdiepen. Reden voor de SP om er een schepje bovenop te doen.”

Meer informatie:
Kevin Levie   (06) 48 19 76 68