Theo Cornelissen: ‘Het hele college mag naar huis’

9 november 2005

Theo Cornelissen: ‘Het hele college mag naar huis’

Wethouder Marco Pastors is eindelijk naar huis gestuurd. En dat werd tijd. Keer op keer ging Pastors in de fout, door een grote groep Rotterdammers in de hoek te zetten waar de klappen vallen. De SP fractie was in maart al van mening dat een wethouder niet ongestraft uitspraken mag doen die Rotterdammers tegen elkaar uitspelen. In maart zei Theo Cornelissen al: ‘Voor de SP is Pastors mislukt als bestuurder.’

De meerderheid van de raad ziet dat nu dus in. Pastors moest weg en kiest ervoor de martelaar uit te hangen. Maar waarom heeft hij de afgelopen jaren niet echt iets voor de stad gedaan, behalve verdeeldheid zaaien? De jaren als wethouder had Pastors kunnen gebruiken om Rotterdam beter, eerlijker en mooier te maken. In plaats daarvan wist hij maar op een manier het nieuws te halen: het aanwakkeren van de angst voor de islam. Andere aansprekende politieke punten heeft hij niet.

Wat de SP betreft mag het hele college opstappen. Cornelissen zei, in de raadsvergadering: ‘Inmiddels zitten we minder dan 4 maanden voor de verkiezingen. Daarom stel ik voor dat we U allen bevrijden uit het keurslijf van het college. Wilt U niet allen opstappen? Er zijn toch geen grote politieke besluiten meer te verwachten. In feite is dit college al lang uitgeregeerd.’

De motie die het opstappen van het hele college beoogde, haalde het helaas niet. Maar zeker is dat Rotterdam van een wethouder af is die de ene Rotterdammer boven de ander plaatst.