Samen Leren Samen Leven

4 november 2005

Samen Leren Samen Leven

Rotterdam, 05 november 2004

Wethouder van de Tak beloofde ons al een tijdje dat er een degelijk uitvoerbaar plan zou komen voor het beter mengen van de Rotterdamse scholen. Na lang wachten en een wethouder verder willen wij in elk geval niet meer wachten en komen we aanstaande dinsdag met deze motie:

Motie Samen Leren Samen Leven
(Als bijlage een uitleg van het plan)

De gemeenteraad van Rotterdam bijeen in vergadering op 9 en 11 november 2004 ter bespreking van de begroting 2005, constaterende dat er binnen de Nederlandse samenleving een brede voorkeur bestaat voor menging in het basisonderwijs, overwegende dat gemeenten de verantwoordelijkheid hebben om met schoolbesturen niet-vrijblijvende afspraken te maken over de spreiding van achterstandsleerlingen over de scholen, verzoekt het college binnenkort en in elk geval voor 1 januari 2005 te komen met een plan tegen segregatie in het onderwijs waarin de volgende elementen zouden kunnen worden opgenomen:

• een leerlingtoewijzingssysteem volgens het bijgevoegde SP-plan
  • het oprichten van een Deelgemeentelijk Inschrijfpunt voor ouders
  • van alle nieuw te stichten scholen eisen dat er een bijdrage geleverd wordt aan gemengd onderwijs. Binnen artikel 23 is het mogelijk dit als deugdelijkheidseis te stellen aan scholen. Dit zal er toe leiden dat de huidige orthodoxe scholen zullen blijven bestaan, maar dat er geen nieuwe bijkomen
  • de ouderbijdrage op basisscholen op termijn af te schaffen of te maximeren zodat een hoge ouderbijdrage niet meer als afschrikkingsmiddel kan worden gebruikt
  • een acceptatieplicht invoeren voor basisscholen, en zo te komen tot een Rotterdam waarin basisschoolkinderen door samen te leren samen gaan leven.

Terug tot de orde van de dag.

Theo Cornelissen