Algemene beschouwingen SP-fractie Rotterdam

13 oktober 2005

Algemene beschouwingen SP-fractie Rotterdam

Donderdag werden in de Rotterdamse gemeenteraad algemene beschouwingen gehouden. Eens per jaar, voordat de begroting van de gemeente besproken wordt, krijgen alle fractievoorzitters de gelegenheid hun algemene visie te geven op de stad. Zo ook SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen. Dit is de tekst die hij vandaag uitsprak:

Rotterdam verdient Beter

(De PvdA had 37 minuten, LR 44 en de SP heeft natuurlijk meer te vertellen dan beide partijen samen. Toch zal ik proberen het in slechts 14 minuten te doen)

Uw college is on-Rotterdams, uw college is veel te veel naar binnen gericht, U hebt een zwakke oriëntatie op de wereld, U zorgt niet voor een inspirerend klimaat, U kiest alleen het eigen territorium als oriëntatiepunt en dat is benauwend. Extra zwak is dat U de banden met belangrijke groepen in de stad heeft doorgesneden en dat U zich daardoor isoleert.

Dat las ik gisteren in het ADRD uit de mond van uw voorganger, de socioloog Bram Peper.
Kijk, de voormalige burgemeester was niet integer. We hebben nog heel veel geld van hem te goed. Maar hij had wel een visie over waar het met Rotterdam in deze wereld naar toe zou moeten gaan. Met die visie was de SP het lang niet altijd eens, wat ons betreft moet het sneller, beter, steviger dan de PvdA durft te dromen. Uit naam en met hulp van de miljoenen verschoppelingen op de aardbol.
Maar de analyse van Bram Peper over de visie van uw college delen we wel. Uit de door U maandag gepresenteerde begroting 2006 is het ook een en al 'pappen en nathouden', 'op de winkel passen', 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg', 'geen nieuwe zaken en zeker geen nieuwkomers', behalve dan wat U op pagina 76 noemt:
"Het aantrekken en vasthouden van bepaalde doelgroepen zoals young potentials, young urban families, creative class en de zilveren golf van kapitaalkrachtige oud-Rotterdammers".
Nou, de eerste is al terug! Hij heet Bram Peper.

2005 is het jaar van de onzekerheid, onzekerheid of er ooit een einde komt aan de misdadige oorlog in Irak en Palestina, onzekerheid over de toekomst van Europa, onzekerheid over werkeloosheid, de nieuwe ziektekostenverzekering, de toekomst van de kinderen.
De regering Balkenende/Zalm doet er alles aan om het vertrouwen in de overheid verder te ondermijnen. Met toestanden rond minister Donner, met wetteloze uitspraken van minister Verdonk, maakt U het rijtje kabinetsblunders zelf maar af. Geen wonder dat de regeringscombinatie van VVD/CDA zeer laag scoren in de populariteitspolls. De mensen in Nederland snakken naar een andere regering, een regering die hoop biedt met perspectief op een betere toekomst.
Onze eigen Rotterdamse coalitie van VVD en CDA doet niet veel anders. Ja, de LPF zit er bij, vermomd als Leefbaar Rotterdam, maar die vertolken en versterken toch vooral de angst en niet de hoop. De angst voor vreemdelingen in het algemeen en de islam in het bijzonder. De angst voor veranderingen in de wereld, in Europa en in Rotterdam in het bijzonder. Neo-conservatisme ten voeten uit.
En ondertussen worden de armen armer en de rijken rijker, ook in Rotterdam. Elke week krijgen nu al meer dan 1500 gezinnen een krat levensmiddelen van de Voedselbank. In december vorig jaar vroeg ik het college en de gemeenteraad steun bij mijn goede voornemen om de Voedselbank in 2005 overbodig te maken. U reageerde niet eens.
Dus groeit de Voedselbank, ik zag het twee weken terug nog met eigen ogen. Fantastisch wat al die vrijwilligers daar klaarspelen, maar beschamend en gênant dat het nodig is. Het wekelijkse bewijs van een falende overheid die niet in staat is te zorgen dat iedereen in Rotterdam in zijn eerste levensbehoeften kan voorzien.
Nog zo'n bewijs is vorige week bij mij voor de deur geopend. Het is de Superstar, de winkel voor mensen die te arm zijn om gewoon boodschappen te doen bij Albert Heijn, de C1000 of Bas van der Heijden…..leuk voor de leerlingen van Zadkine, maar beschamend voor de falende overheid.
Natuurlijk kunt U de schuld geven aan uw partijgenoten in Den Haag. Maar ook U zelf doet er niets of weinig aan. In de begroting 2006 niets over een aanvalsplan tegen de armoede.
Ja, we krijgen een nieuw sportpaleis, een overdekte atletiekbaan zodat U en uw kornuiten hard kunnen weglopen voor de echte problemen van de Rotterdammers.

Wat is dan het alternatief van de SP?
Het zuur en het zoet van Balkenende was vooral bitter constateerde Jan Marijnissen in de Tweede Kamer. Daar stelde de SP een alternatieve begroting tegenover: "Peper en Zout", stevige politieke keuzes voor eerlijke verdeling van welvaart, opbouw in plaats van afbraak van voorzieningen en oplossingen voor belangrijke maatschappelijke problemen.”, na te lezen op onze website.
De alternatieve begroting voor Rotterdam maken we straks, als de kiezers deze coalitie naar huis gestuurd hebben. Want na 7 maart zullen er snel noodmaatregelen genomen moeten worden. En dan een solide begroting voor de wederopbouw van een sociaal en solidair Rotterdam.
Dat kan op basis van ons verkiezingsprogramma "Rotterdam verdient Beter", daar wordt nu nog door honderden SP-ers aan geschaafd en getimmerd, maar dit staat er in ieder geval in:

• Stop de sloop van goede en betaalbare woningen: wij willen een woonvisie voor alle Rotterdammers en wij willen niet wijken voor de rijken.
  • Richt een nieuw gemeentelijk woningbedrijf op. Wij willen de huurexplosie stoppen en de rijke megacorporaties in dienst van de huurders. ( Rotterdam is de enige stad in Nederland waar de woningvoorraad daalt en de woningnood stijgt.)
  • Help de tienduizenden Rotterdammers op zoek naar werk. Een fatsoenlijk loon hoort daarbij. Geen I/D-ers terug achter de geraniums.
  • Pak de armoede in de stad aan. Er moet een Rotterdamwet tegen de armoede komen.
  • Zorg voor gemengde scholen en gemengde wijken. Rotterdammers willen graag samenwerken, willen graag meedoen, graag hun steentje bijdragen. Maar dat kan niet als iedereen zich uit angst en onwetendheid terugtrekt achter de eigen voordeur of beschutting zoekt in de eigen etnische groep. Vermeng het enthousiasme en de ambities van de nieuwkomers met de ervaring en de kennis van de oude Rotterdammers.
  • Investeer in de jeugd. Door beter onderwijs, door jongeren de ruimte te geven en aan te moedigen en ze te helpen problemen te overwinnen.
  • Zorg voor ouderen en gehandicapten. Laat ze niet wegkwijnen in armoede en eenzaamheid. Neem de letterlijke en figuurlijke drempels weg zodat ze volwaardig kunnen meedoen in het moderne Rotterdam.
  • Maak de stad veiliger samen met de bewoners. Vervang de 12 deelgemeentes door 63 buurtraden, die niet partijpolitiek gebonden zijn. Met een eigen budget voor alles rond schoon, heel en veilig.
  • Maak de wijken beter. Met groen, met respect voor vogels en dierenwelzijn, met voorzieningen voor sport en recreatie dicht bij huis. Breedtesport vormt de basis voor meer beweging en gezonde Rotterdammers.
  • Houdt de RET in gemeentehanden. Dus geen privatisering van ons openbaar vervoer. Minder auto's door betere fietspaden en fietsvoorzieningen.
  • Kunst en cultuur als cement van de samenleving.

U begrijpt dat het slechts een samenvatting is en een greep uit de plannen en de voorstellen die de SP voor Rotterdam in petto heeft.
Want we willen weg met de armoede, weg met het tot scheldwoord verworden containerbegrip 'allochtonen', weg met het hek dat Pastors rond Rotterdam gezet heeft, weg met de vuile lucht van diesels en industrie, weg met het zinloos opjagen van mensen zonder papieren, weg met een bestuur dat de mensen van het kastje naar de muur van de deelgemeentes stuurt enzovoorts.
Rotterdam is vele dorpen, bestaand uit vele lagen met vele groepen mensen van zeer diverse pluimage. Samen vormen we de meest kosmopolitische stad van Nederland. Met wereldwijde kansen.
De afgelopen jaren heb ik met mijn 'buurten in de wijken', mijn werkbezoeken en ook zo maar terloops ontzettend veel Rotterdammers uit alle lagen van de bevolking en uit allerlei beroepsgroepen ontmoet. Gisteren nog in Hoogvliet.
Velen staan te popelen om mee te doen. Velen doen dat ook. Ze weten nauwelijks waar deze gemeenteraad en uw college mee bezig is. En dat hoeft ook niet. Laat ze vooral hun gang gaan in hun buurt, op hun school, in hun bedrijf, in hun park, in hun familie, in hun vereniging. Actief met het realiseren van hun dromen.
Maar al die Rotterdammers kunnen soms flink last hebben van die 17.000 ambtenaren die uitvoeren wat uw college of deze gemeenteraad besloten hebben. Bert Cremers vergeleek de behandeling van de vrijwilligers onder dit college nog met dwangarbeiders.
Ze kunnen er ook veel gemak van hebben, want tenslotte mogen wij hier wel bijna 5 miljard Euro verdelen dat zij via de belastingen aan ons hebben gegeven.

Uw college heeft een begroting gepresenteerd waaruit blijkt dat U er niet veel zin meer in heeft. U hebt een testament geschreven met de boodschap: "U ziet maar, wij zouden gewoon doorgaan, en dit moet in ieder geval gebeuren”. De straten moeten geveegd, de rioleringen gerepareerd, de scholen geopende, de verkeerslichten dan weer rood en dan weer groen. Het CDA heeft zojuist weer gevraagd om allerlei zaken die al gebeuren, dat zijn we van ze gewend.
De SP denkt dat het straks in november toch echt nog wel een beetje ambitieuzer kan. We hoeven niet te wachten tot de verkiezingen van maart. Meteen in januari kunnen er al verbeteringen worden gerealiseerd. Daarom werken we nu onder andere moties uit over:

• Verbetering van Vervoer op Maat door einde aan de zonemaximering en de terugkeer van de tilservice en de roze strippenkaart
  • Een collectieve ziektekostenverzekering voor Rotterdammers als antwoord op de bureaucratie van Den Haag
  • Een referendum in maart over de privatisering van de RET
  • Een referendum over het afschaffen van de deelgemeentes
  • Een alternatief voor de megalomane sloop van Nieuw Crooswijk
  • Niet afschaffen van de logiesbelasting gebruiken voor een evenementenfonds
  • Meer en beter groen met respect voor dierenwelzijn door 'parkenoverleg', project natuur in kaart, project de Houtsnip en anderen
  • Een plaats in het havengebied om verongelukte containers veilig te ontmantelen.
  • De metro in de nacht door laten rijden
  • Hergebruik van in beslag genomen groeimiddelen van hennepkwekerijen
  • Alle musea alle dagen gratis voor jongeren en op zondag voor iedereen
  • Betere schuldhulpverlening, formulierenbrigades
  • Voortzetting van de steun aan Pluspunt
  • Hulp bij de wederopbouw van Gaza

Kortom, U hoort nog van ons, in Nighttown bij het vragenuur, in de commissies en straks in de raad van 8 en 10 november.

Theo Cornelissen, 06-20 43 01 96

Algemene Beschouwingen 2006 op www.rotterdam.nl