Dierenwelzijn in Rotterdam, het moet en zal er komen!

4 september 2005

Dierenwelzijn in Rotterdam, het moet en zal er komen!

Rotterdam, 08 april 2005

De SP fractie Rotterdam en de Stadspartij hebben begrepen uit de pers en andere bronnen dat ons initiatiefvoorstel Dierenwelzijn aanstaande donderdag in de raad zal worden afgestemd. Vanzelfsprekend zullen we er alles aan doen om de coalitiepartijen in de raadsvergadering alsnog te overtuigen van onze argumenten. De gemeenteraad van Rotterdam heeft nu de kans om te kiezen voor een algemeen kader Dierenwelzijn. Wethouder van de Anker heeft ons uitgelegd dat het voorstel niet nodig is omdat ‘er in het gemeentelijk beleid geen hiaten zijn op het gebied van het dierenwelzijn’. Wij kunnen dat, gevoed met informatie door de vele organisaties op dit gebied waarmee we gesproken hebben, vrij gemakkelijk weerspreken. In de raadsvergadering van 14 april zullen we aan de aan de hand van een ‘bloemlezing der hiaten’ de gaten in het huidige beleid rond dierenwelzijn zichtbaar maken.

Mocht het voorstel onverhoopt toch niet worden aangenomen worden, dan zijn we genoodzaakt die hiaten opgevuld te krijgen door in de nabije toekomst ze stuk voor stuk ter aandacht brengen van de raad in de vorm van kaderstellende uitspraken, moties dus. Dat kan al bij de voorjaarsnota, dat kan bij de begroting 2006, maar het beste is natuurlijk als de raad van Rotterdam donderdag het algemene kader stelt, door ons initiatiefvoorstel over te nemen. In overleg met de klankbordgroep kunnen dan vervolgens in alle rust de details verder worden uitgewerkt en ingevuld.

Een aantal voorbeelden van hiaten die binnenkort ingevuld moeten worden om het welzijn van de dieren in onze stad te verbeteren:

1. Wij pleiten voor een centraal door de gemeente ingesteld postduivenopvanghok voor afgedwaalde duiven van duivensportverenigingen.
  2. Wij pleiten voor een bewuste keuze voor een variatie aan boomaanplant omdat er wel degelijk minder of meer‘vogelvriendelijke’ bomen zijn.
  3. Wij pleiten er voor dat er 1 op 1 herplant wordt en dat er dan een zo volwassen mogelijke boom wordt geplaatst.
  4. Wij pleiten voor een zeer gevarieerde groenaanplant waarbij rekening wordt gehouden met de voedsel- en nestelkwaliteiten van het groen voor vogel, egels en insecten.
  5. Wij pleiten voor een ecologisch verantwoorde snoeimethode van groen.
  6. Wij pleiten voor de aanleg van zoveel mogelijk natuurlijke oevers in waterpartijen in Rotterdam en als alternatief overal zogenaamde vogeltrapjes ten behoeve van jonge watervogels.
  7. Wij pleiten er voor dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en de dierenambulance per dier een vergoeding gaat geven voor het vervoer van dood of gewond aangetroffen in het wild levende dieren.
  8. Wij pleiten ervoor dat de gemeente alsnog een verbeterd dierenrampenplan gaat ontwikkelen in zeer nauwe samenwerking met de dierenwelzijnsorganisaties in Rotterdam.
  9. Wij pleiten er voor dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en er voor zorgt dat alle gedomesticeerde dieren die zwervend aangetroffen worden deugdelijk opgevangen worden.

Lees de hiaten

Meer info bij: