Reizende expositie 'Het Palestijnse leven' doet Rotterdam aan

4 juli 2005

Reizende expositie 'Het Palestijnse leven' doet Rotterdam aan

Rotterdam, 07 april 2005

Palestijnen zijn geen zelfmoordenaars, maar gewone mensen die onder moeilijke omstandigheden iets proberen te maken van hun leven. Dat is de boodschap van de reizende tentoonstelling 'Het Palestijnse leven' die deze maand Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Haarlem aandoet. In De Unie in Rotterdam wordt van 11 tot en met 14 april een uitgebreid programma georganiseerd met naast de tentoonstelling een debat over kansen voor jongeren in Palestina en een culturele avond.

De expositie wordt georganiseerd door ROOD, de jongerenorganisatie van de SP. Met een combinatie van inhoudelijke debatten en culturele activiteiten wil ROOD de negatieve beeldvorming over de Palestijnse samenleving helpen doorbreken. De expositie is een project van Zajel, een internationaal programma van de An-Najah National University uit Nablus. Vier Palestijnse studenten komen naar Nederland om aan de hand van foto’s, films, muziek, kleden en kleding het ‘gewone’ Palestijnse leven te laten zien. Ook is er aandacht voor de invloed van de Israëlische bezetting op de cultuur en het onderwijs.

In Rotterdam worden rond de expositie diverse activiteiten georganiseerd:

* maandag 11, woensdag 13 en donderdag 14 april van 16.30 tot 19.30 uur: Palestijnse expositie met foto's, films, muziek, kleden en kleding in De Unie, Mauritsweg 35, Rotterdam

* maandag 11 april om 20.00 uur in De Unie: Het Grote Potentieel - Lagerhuisdebat over kansen voor jongeren in Palestina, met o.a.: Imad el Kaka, gespreksleider; Driek van Vugt, voorzitter ROOD; Ibrahim Al-Baz, Palestijns vluchteling; Miriam Aouruagh, cultureel antropoloog (onder voorbehoud)

* donderdag 14 april om 20.00 uur in De Unie: Free Your Mind - culturele avond, met film, muziek, poëzie, hapjes en drankjes en diverse Rotterdamse artiesten en dichters

De Palestijnse jongeren zullen verder op het Libanon Lyceum in de les vertellen over de situatie in Palestina. Daarnaast krijgen de jongeren een inleiding in de Rotterdamse politiek en samenleving, met onder andere een bezoek aan het stadhuis, een rondleiding op het partijkantoor van de SP en een stadswandeling.

Op de website van de expositie, www.palestijnseexpositie.nl, is meer achtergrondinformatie te vinden en het programma in andere steden.

Meer informatie:
Stef Beek - 06-41 39 14 25 - E-mail