Gemeenteraads- en deelraadsverkiezingen 2006: de voorbereidingen

Gemeenteraads- en deelraadsverkiezingen 2006: de voorbereidingen

Ledenhoekje

Rotterdam, 07 juli 2005

Op 7 maart 2006 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad en deelgemeenteraad. Hieronder lichten we kort de relevante zaken voor kerngroepen en leden toe. Je kunt hier lezen hoe je je kandidaat kunt stellen, wat er gevraagd wordt om mee te doen aan deelraadsverkiezingen en wanneer het programma wordt geschreven en de campagne wordt uitgedacht.

Hoe stel je je kandidaat voor de gemeenteraad?
Je kunt je kandidaat stellen voor de gemeenteraad of deelraad tot en met 15 augustus aanstaande. Kandidaten worden opgeroepen zich vooral eerder te melden - in het bijzonder als ze hoog op de lijst willen - in verband met het plannen van de werkzaamheden van de selectiecommissie en te volgen cursussen.

Een selectiecommissie voert gesprekken met de stedelijke kandidaten, om uiteindelijk aan het bestuur en aan de ledenvergadering advies uit te brengen over de lijst.
Deze commissie bestaat uit Edwin de Voigt, Nel Keus en Kevin Levie.
De commissie gebruikt - in het bijzonder wat betreft de eisen die aan kandidaten gesteld worden - bij de gesprekken de criteria voor deelname, vastgesteld op de ledenvergadering van 30 maart:
– Criteria voor deelname, zoals vastgesteld op de
   ledenvergadering van 30 maart 2005

Iedere kandidaat die zich verkiesbaar stelt voor een plaats hoog op een lijst, bieden we een cursus Lokale Politiek aan van vijf zaterdagen. Kandidaten krijgen cursus in het dagelijkse raadwerk, standpuntbepaling, omgaan met de media en raken bekend met specifieke zaken voor SP-raadsleden als de afdrachtregeling en de combinatie fractie/actie.

Leden die zich kandidaat willen stellen voor de gemeenteraad, kunnen dat doen door uiterlijk 15 augustus een brief te sturen aan Wiel Senden, Secretariestraat 17, 3052 XK Rotterdam of per E-mail. Vermeld vooral ook wat voor ervaring je hebt en wat je ambities zijn.

Hoe kan mijn kerngroep deelnemen aan de deelraadsverkiezingen?
Kandidaatstelling voor de deelraadsverkiezingen gebeurt via de kerngroep. Een van de criteria voor deelname aan de deelraadsverkiezingen is immers dat er een groep leden in de betreffende deelgemeente actief is.

Kerngroepen worden gevraagd twee rapportages in te leveren bij een commissie die de ledenvergadering adviseert over deelname in de betreffende deelgemeente. Deze commissie bestaat uit Wiel Senden, Geertje Boekhoudt en Mathijs Spaas.

Kerngroepen die willen deelnemen, dienen uiterlijk 15 augustus de top van de lijst aan te melden. De middenmoot en de rest van de lijst kunnen aangemeld worden tegelijk met het inleveren van de rapportages.

Meer over de procedure voor kerngroepen is hieronder te lezen:
– Procedure toetsing deelname deelraadsverkiezingen
– Formulier eerste rapportage kerngroep
– Formulier tweede rapportage kerngroep
– Criteria voor deelname, zoals vastgesteld
   op de ledenvergadering van 30 maart 2005

Aanmeldingen en rapportages dienen ingeleverd te worden bij Wiel Senden: 010-461 24 92 of per E-mail
Meer informatie is beschikbaar bij Mathijs Spaas: 06-20 50 94 49 of per E-mail

Hoe wordt het programma geschreven?
Deze zomer zijn we aan het schrijven aan het verkiezingsprogramma, om op 28 september een eerste concept te kunnen presenteren. Het programma wordt in oktober in bijeenkomsten per onderwerp met de leden besproken, om het op 30 november definitief te kunnen vaststellen.

Heb je veel kennis van een bepaald onderwerp en concrete suggesties over wat de SP moet vinden van bijvoorbeeld integratie, huisvesting, veiligheid of onderwijs? Neem dan nu al contact op met Ineke Palm: 06-51 11 10 73 of per E-mail.

Hoe kan ik meedenken over de campagne?
Mensen die ons willen helpen op 7 maart 2006 een geweldig resultaat te behalen, kunnen we goed gebruiken. Er komt een campagneteam dat alle activiteiten in aanloop naar de verkiezingen gaat coordineren. Dit najaar geven we bijvoorbeeld een krant uit voor alle Rotterdammers, waarin we verantwoording afleggen over wat de SP de afgelopen jaren gedaan heeft. In september wordt een evenementen-team opgestart dat tot 7 maart debatten, manifestaties en nog veel meer gaat organiseren.

We zijn vooral op zoek naar mensen met creatieve ideeën, die het leuk vinden om de campagne mede uit te denken en vorm te geven. Daarnaast zoeken we altijd mensen die kunnen schrijven voor onze interne media en acties willen organiseren - en natuurlijk ook mensen die op de markt willen staan en folders willen verspreiden.

Meer informatie of aanmelden? Bel of mail met Kevin Levie: 06-48 19 76 68 of per E-mail.

Wanneer gebeurt wat?

• 15 augustus
    deadline kandidaatstelling raadsleden en top lijst deelraden
  • 7 september