Bijzondere bijstand 65-plussers

8 juli 2005

Bijzondere bijstand 65-plussers

U heeft bij monde van de heer Toet in de commissie Sociale Zaken aangegeven dat u er voor zult zorgen dat de aanvraag voor de € 350 bijzondere bijstand voor mensen met alleen AOW laagdrempelig zou worden.

Eerder is namelijk gebleken, bij de afgeschafte gebruiksgoederenregeling, dat weinig mensen gebruik maken van zo’n regeling als ze voor een aanvraag naar een kantoor van de Sociale Dienst moeten of op enige andere wijze zelf actief zo’n uitkering aan moeten vragen. Dit komt vaak voor uit gevoelens van gêne. Nu lezen wij gisteren in de Maasstad in een advertentie van de gemeente die deels gaat over deze nieuwe regeling voor 65-plussers, dat mensen die alleen AOW ontvangen een aanvraag in moeten dienen op het districtskantoor in hun buurt! Dit vindt de SP fractie bepaald niet laagdrempelig.

Onze vragen:

1. Bent u bereid de adressen van de groep mensen die al drie jaar op het bijstandsniveau zit en uitsluitend AOW ontvangt te achterhalen via de belastingdienst en/of de Sociale Verzekeringsbank?
  2. Bent u bereid er voor te zorgen dat de groep mensen die al drie jaar op het bijstandsniveau zit en uitsluitend AOW ontvangt een eenvoudig aanvraagformulier thuisgestuurd krijgt en zodoende een maximale hoeveelheid mensen gebruik kan maken van deze broodnodige regeling?

Met vriendelijke groet,
Theo Cornelissen