Hoe transparant is een publieke tribune zonder beeld?

5 mei 2005

Hoe transparant is een publieke tribune zonder beeld?

Schriftelijke vragen

Rotterdam, 04 mei 2005

Geachte voorzitter van de gemeenteraad van Rotterdam,

Omdat het college hier niet echt over gaat, stel ik deze schriftelijke vragen maar aan U als voorzitter van ons allen. Zowel als voorzitter van het college en tevens als voorzitter van de gemeenteraad.
Afgelopen donderdag 28 april stroomde onze kleine publieke tribune van onze monumentale raadszaal al snel vol. Vol met mensen die de laatste ontwikkelingen rond de bestemmingsplannen de polder Schieveen en de polder Laag Zestienhoven wilden volgen. Vooral ook vol met mensen met een zogenaamde I/D-baan die het tweeminutendebat over hun toekomst wilden bijwonen.
U heeft met mij kunnen constateren dat onze kleine publieke tribune niet veel capaciteit heeft en de meeste mensen werden dus doorverwezen naar Kamer 7. Ze werden daar door de bodes en het gemeentepersoneel goed opgevangen. Alleen is er daar niets te zien, hooguit wat te volgen via de geluidsinstallatie. Teleurstellend en bedroevend om zo krakkemikkig kennis te maken met de democratie in werking.
Dat was ook zo in februari bij de vaststelling van het Masterplan Nieuw Crooswijk en in feite is dit al jaren een terugkerende doorn in onze ogen.
Daarom heb ik de volgende dringende vraag aan U:

1. Is het mogelijk om op zeer korte termijn vaste camera’s in de raadszaal op te hangen en te zorgen voor de permanente mogelijkheid tot beeld in Kamer 7?

De SP vindt het ongehoord dat Rotterdam zo weinig open is naar de burgers. Rotterdam durft toch wel transparant te zijn? We hebben toch niets te verbergen?
Vaste camera’s zijn heel gebruikelijk. Neem een voorbeeld aan de Tweede Kamer en vele steden in Nederland.
Misschien dat dan meteen het probleem met internet kan worden opgelost. In moderne gemeentes als Eindhoven is het standaard dat de raadsvergadering via internet gevolgd kan worden.
Ligt er eenmaal internet dan kunnen ook alle raadsleden, ambtenaren en journalisten er met een laptop op worden aangesloten. Dat geeft ongekende mogelijkheden:

• Volksvertegenwoordigers kunnen ad hoc commentaar leveren aan de media al dan niet via een ter plekke gemaakt persbericht
  • Ambtenaren kunnen hun wethouder via het web helpen aan argumenten en links naar bijbehorende documenten. Het heen en weer geloop van bodes met briefjes is een leuke folklore maar anno 2005 natuurlijk volstrekt achterhaald.
  • Dat laatste geldt dan natuurlijk ook voor de fractiemedewerkers en de ondersteuning van hun raadsleden

Kortom, een paar maanden geleden is dit, op mijn verzoek, al uitvoerig besproken in het Presidium. Het is de hoogste tijd dat er nu onmiddellijk uitvoering wordt gegeven aan de wensen van de gemeenteraad.

In afwachting van uw antwoord, wens ik U een prettig lang weekend,

Met vriendelijke groet,
Theo Cornelissen,