h

Betreft: Rodenrijsestraat vriendelijker voor fietsers en voetgangers

5 mei 2005

Betreft: Rodenrijsestraat vriendelijker voor fietsers en voetgangers

Schriftelijke vragen

Rotterdam, 03 mei 2005

Acuut gevaar voor de gezondheid, heikel discussiepunt

Deelraad Noord heeft op donderdag 28 april ingestemd met de aanpak van de Rodenrijsestraat. Dat is hard nodig, want de kuilen liggen in het wegdek. Als er zwaar verkeer doorheen gaat, dansen de huizen. Met het plan heeft de raad unaniem ingestemd met een aanvullend voorstel van de SP voor een fiets- en voetgangervriendelijke inrichting.

SP-deelraadslid Spaas: “Er moet gekeken worden of er op meerdere plaatsen verkeersafremmende maatregelen genomen kunnen worden, waardoor de fietsers op de fietsstroken en overstekende voetgangers niet vogelvrij zijn. Nu heeft de straat een inrichting, die uitlokt dat auto’s – wanneer het verkeer niet vast staat - vaak veel te snel scheuren. Steun was er vooralsnog niet, voor mijn voorstel om vrachtwagens uit de Rodenrijsestraat te weren.”

Door de nabijheid van Gordelweg en de A20 en het doorgaand vrachtverkeer over de Rodenrijsestraat, laat de luchtkwaliteit in het gebied te wensen over. Met name de concentratie stiksstofdioxide en fijnstof overschrijdt de norm wel eens. Een vreemde discussie ontspon zich over de vraag van de SP wat “een acuut gevaar voor de gezondheid voor de omwonende” betekende zoals in het plan voor de Rodenrijsestaat van de deelgemeente omfloerst omschreven staat. Portefeuillehouder Zonneveld (PvdA) gaf aan dat er sprake is van een acuut gevaar wanneer de norm tien maal overschreden wordt. Spaas: “Dat de deelgemeente alle redelijkerwijs te verwachten maatregelen zal nemen om onder de norm te komen wanneer er sprake is van een acuut gevaar, dat klinkt dan mooi, maar je hebt er niets aan. Eerst moeten dus de bewoners daadwerkelijk op apegapen liggen, alvorens de inzet zal zijn om de luchtkwaliteit onder de norm te krijgen.” Een schriftelijk ingediend voorstel van de SP om de juridische term “acuut” te schrappen, kreeg alleen de steun van GroenLinks, D66 en het CDA. “Te weinig steun… en dat is jammer. Anders was er via die kant ook een mogelijkheid geweest om het zwaardere vrachtverkeer uit het woongebied te weren,” aldus Spaas.

Amendement voor een voetganger- en fietsvriendelijke inrichting Rodenrijsestraat

De deelraad van Noord in vergadering bijeen op 28 april ter bespreking van het PVE Rodenrijsestraat

Overwegende dat
- er veel autoverkeer op de Rodenrijsestraat – wanneer het
  niet vaststaat – te hard rijdt;
- de indruk bij veel bewoners aan de straat dat er nauwelijks
  gehandhaafd wordt, en mocht er gehandhaafd worden dit
  niet structureel leidt tot een vermindering van de snelheid
  van de auto’s;
- er in de herinrichting geen plaats is voor vrij liggende
  fietspaden.

Constaterende dat
- door het snelle autoverkeer voetgangers bij het oversteken,
  en fietsers op de fietsstroken gevaar lopen

Voorts overwegende dat
- Slechts één veilige oversteek ter hoogte van de
  Berkelselaan niet afdoende zal zijn
- Het fysiek mogelijk is om verkeersafremmende maatregelen
  op meerdere plaatsen in te passen

Besluit in het PVE de volgende tekst als punt bij 1. Gebruikskwaliteit, verkeersveiligheid op te nemen:
“Tussen de Gordelweg en de Berkelselaan, en tussen de Berkelselaan en de Bergselaan komen afdoende verkeersafremmende maatregelen die een grotere veiligheid voor het langzamere verkeer kunnen garanderen, zonder het normaal rijdende verkeer te veel in de doorgang te belemmeren.”

En gaat over tot de orde van de dag.

Mathijs Spaas, SP deelraadslid

Terug naar de afdelingspagina

U bent hier